لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

بارک اوباما از پیشرفت مذاکرات در مورد سوریه استقبال کرد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا از توافق روی تخریب و تحت کنترول در آوردن ذخایر اسلحهء کیمیایی سوریه استقبال کرده است.

بارک اوباما در کنار استقبال از این توافق همچنان هشدار داده است که اگر تلاش برای حل این مشکل از راه دیپلوماتیک نتیجه ندهد، امریکا آمادهء اقدام نظامی علیه سوریه است.

بارک اوباما گفته است:

« من از پیشرفت های که در جریان مذاکرات میان امریکا و روسیه در ژینو در این باره صورت گرفت، استقبال می کنم.»

آقای اوباما گفته است، این جهت رسیدن به هدفی که اسلحهء کیمیایی سوریه تحت کنترول جامعهء بین المللی قرار گیرد و در نهایت از بین برده شود، یک گام مهم است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پریس، بارک اوباما در یک بیانیه گفته است که این چهارچوب فرصت را برای از بین بردن اسلحهء کیمیایی سوریه به شیوهء شفاف، ضروری و مطمین فراهم می کند.

به گفتهء اوباما، اجرای این کار نه تنها تهدیدی را که بخاطر این سلاح ها متوجه مردم سوریه است از بین برده می تواند بلکه تهدیدی را که متوجه منطقه و جهان است هم از بین می برد.

اما شماری از سناتوران امریکایی از توافق امریکا و روسیه در مورد اسلحهء کیمیایی سوریه انتقاد کرده اند.

دو سناتور جمهوریخواه، جان مکین و لیندسی گراهام هر دو از سیاست خارجی بارک اوباما انتقاد کرده و گفته اند، این توافق که مورد استقبال اوباما نیز قرار گرفته بی معنی است.

آنها گفته اند که این عمل به رییس جمهور بشارالاسد ماه ها فرصت می دهد تا تاخیر کند و جهان را فریب بدهد.

به گفتهء این دو سناتور، توافق روسیه و امریکا ایران را نیز جسور تر می سازد.

وزیران خارجهء امریکا و روسیه به روز شنبه روی پلانی توافق کردند که بر اساس آن به رژیم بشارالاسد مهلت داده شد که تا وسط سال 2014 ذخایر سلاح های کیمیایی خود را از بین ببرد.

جان کری و سرگی لاوروف هم چنان موافقت کردند که اگر حکومت سوریه در این بخش کوتاهی کرد از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهند تا به اقدام نظامی علیه سوریه اجازه بدهد.

در یک تحول دیگر، سازمان ملل متحد می گوید که درخواست سوریه مبنی بر پیوستن به کنوانسیون اسلحهء کیمیایی را رسماً پذیرفته است.

پیوستن رژیم اسد با کنوانسیون منع اسلحهء کیمیایی بخشی از پلان روسیه و امریکاست تا از حملات نظامی بالای سوریه جلوگیری شود.

بر اساس این پلان، دمشق باید ظرف یک هفته فهرست کامل سلاح های کیمیایی خود را پیشکش کند.
XS
SM
MD
LG