لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

مفتشین ملل متحد: سلاح کیمیایی در سوریه استفاده شده است


بالاخره گزارش و یافته های تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد در مورد استفاده از اسلحه کیمیایی در سوریه به شورای امنیت این سازمان سپرده شد.

مفتشین ملل متحد در گزارش خود گفته اند: شواهد واضح و متقاعد کنندهء دارند که به تاریخ بیست و یکم اگست، از مقدار زیادی اسلحه کیمیایی علیه غیر نظامیان به شمول کودکان در سوریه استفاده شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پشت در های بسته این گزارش را که توسط بن کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد پیشکش شد، به بررسی گرفت.

آقای مون گفته است: مقداری از اسلحه کیمیایی که در سوریه استفاده شده، در قرن بیست و یک بی سابقه بوده است.

او از اعضای شورای امنیت هم خواسته تا به زودی در مورد سوریه وارد اقدام شوند:

« باید یک حسابدهی بخاطر استفاده از سلاح های کیمیایی صورت گیرد. هر گونه استفاده اسلحه کیمیایی در هر کجای جهان یک جرم است. اما پیام ما برای آنها بیشتر از اینست: یعنی مردم تان را با گاز قتل عام نکنید.»

در گزارش مفتشین سازمان ملل متحد آمده است: شواهد محیطی، کیمیایی و طبی نشان می دهند که راکت های زمین به زمین که مملو از گاز سارین بوده اند، در یکی از مناطق دمشق استفاده شده اند.

اما مفتشین صلاحیت نداشته اند تا در این مورد هم تحقیق کنند که کی مسوول حملات کیمیایی بوده است.

ایالات متحده امریکا رژیم بشار الاسد را مسوول حمله بر غیر نظامیان در دمشق می داند. اما حکومت سوریه این اتهامات را رد کرده و آن را کار مخالفین رژیم عنوان می کند.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد دو روز پس از توافق امریکا و روسیه در مورد تخریب اسلحه کیمیایی سوریه نشر شد.

وزیر خارجه امریکا می گوید: اگر بر اساس توافق ایالات متحده و روسیه، رژیم اسد این اقدام را انجام ندهد، با پیامد های روبرو خواهد شد.

اما سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته که قطعنامه سازمان ملل متحد، فشار های تهدید آمیز را به همراه ندارد.

در این میان، اداره جرایم جنگی سازمان ملل متحد در ژنیف می گوید: چهارده مورد مظنون استفاده از اسلحه کیمیایی در سوریه را بررسی می کند اما تا حالا این اداره هم مشخص نساخته که کی مسوول استفاده از اسلحه کیمیایی در دمشق بوده است.
XS
SM
MD
LG