لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

زنان افغان هنوز هم با مشکل ازدواج اجباری روبرو اند


واشنگتن پوست
روزنامه واشنگتن پوست در شماره دیروز اش در مورد پیشرفت ها و مشکلات اجتماعی زنان افغان مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه می نویسد که زنان در افغانستان در بخش تعلیم و حقوق بشر دستآورد های داشته اند اما با آنها هنوز هم رفتار نادرست صورت گرفته و با مشکل ازدواج اجباری رو به رو اند.

روزنامه می افزاید، با آن که چند میلیون دختر در افغانستان به مکتب می روند، اما بسیاری از دختران افغان قبل از سن هژده و حتی یک چهارم آنها پایین تر از آن به این خاطر به نکاح داده می شوند که خانواده های شان توان حفاظت آنها را ندارند.

واشنگتن پوست می نویسد که پس از گذشت دوازده سال از سقوط رژیم طالبان، هنوز هم بسیاری از زنان افغان در یک وضعیت مغشوش و مبهم زندگی می کنند.

روزنامه در ادامه نوشته است که زنان افغان مسایل تازهء را در خصوص آزادی و حقوق بشر از طریق انترنت می آموزند، به مکتب و پوهنتون می روند، با مرد ها به وسیله تلیفون موبایل صحبت می کنند و در خانه های شان سریال های تلویزیونی ترکی و هندی را تماشا می نمایند اما واشنگتن پوست می افزاید که زنان افغان با این همه در یک جامعه سنتی به سر می برند که در مورد زندگی آنها مردان بزرگ خانواده و دیگر اعضای آن تصمیم می گیرند.

به نوشته روزنامه، بیشتر از زنان در این کشور در سن بسیار کم به فروش می رسند و زمانی که از خانه فرا کنند از آنها به عنوان زن بد اخلاق یاد می شود.

گاردین
روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر اش مطلبی را در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی در افغانستان به نشر رسانده است.

این روزنامه در آغاز می نویسد که تعداد کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک در این کشور به حدی نیست که انقلاب مثل بهار عرب را به راه اندازند اما گسترش سریع شبکه های اجتماعی در افغانستان زمینه خوبی را برای ابراز نظریات جوانان فراهم کرده است.

به نوشته گاردین، از طریق این شبکه ها 65 درصد نفوس زیر سن 25 در افغانستان می توانند که صدا های شان را در ارتباط به مسایل انتخابات ریاست جمهوری 2014 بلند کنند.

روزنامه به نقل از جاوید همدرد مشاور نهاد مستقل تحقیقاتی در بخش تکنالوژی در افغانستان می نویسد که تنها 2.4 میلیون افغان یا از جمله 31 میلیون نفوس این کشور 7.7 درصد آنها از طریق کمپیوتر و موبایل به انترنت دسترسی دارند و از این میان حدود 74 درصد شان از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند.

روزنامه در اخیر می افزاید که نه تنها مردم عام در افغانستان بلکه دفتر رییس جمهور کرزی و بسیاری از وزارت های این کشور صفحات فیس بوک و تویتر دارند.

عادله راز معاون سخنگوی رییس جمهور کرزی به گادرین گفته است که قصر ریاست جمهوری به این منظور از شبکه های اجتماعی استفاده می کند تا با قشر جوان کشور که بخش عمدهء از رای دهندگان را تشکیل می دهند، رابطه داشته باشد.
XS
SM
MD
LG