لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

"یو ان دی پی" برای حل مشکل زنان در سراسر افغانستان تلاش می کند


الوارو رودویگویز
الوارو رودویگویز
ادارهء انکشافی سازمان ملل متحد در نظر دارد به هدف حل مشکلات زنان در سراسر افغانستان مجمع جندر یا مساوات جنسیت را ایجاد کند.

مصارف مالی ایجاد این برنامه را نیز همین ادارهء سازمان ملل به دوش دارد و با همکاری وزارت امور زنان افغانستان از طریق دادن مشوره برای زنان عملی خواهد شد.

هرچند تا اکنون معلوم نیست که این مجمع چه زمانی به فعالیت آغاز می کند اما ادارهء انکشافی سازمان ملل متحد می گوید که برای حل مشکلات زنان در سراسر افغانستان تلاش می کند.

رییس این ادارهء سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در تطبیق این برنامه از تکنالوژی جدید استفاده صورت می گیرد.

الوارو رودویگویز همچنان تاکید دارد که مجمع مساوات جنسیت افغانستان در عرصه های مختلف فعالیت خواهد کرد:

« اجتماع مساوات جنسیت در افغانستان در زمینهء مسایل مختلف مربوط به جنسیت مانند صلح و امنیت، جلوگیری از خشونت در برابر زنان، دسترسی به عدالت، صحت، اقتصاد، آموزش و مصوونیت غذایی کار می کند. »

به گفتهء آقای الوارو در 12 گذشته نهاد های مختلف به هدف از بین بردن خشونت علیه زنان در افغانستان مبارزه می کنند اما هنوز هم زنان افغان با انواع مختلف خشونت ها روبرو اند.

در عین حال یک مسوول، بخش زنان سازمان ملل متحد می گوید، تعداد زیادی از فعالین زن در افغانستان موجود اند اما آنان می خواهند مشکلات زنان افغان را با استفاده از تکنالوژی جدید با متخصصان مربوط در داخل و بیرون از این کشور شریک سازند.

به گفتهء مسوولان مجمع مساوات جنسیت در افغانستان از طریق شبکه های آنلاین و به صورت رو در رو در عرصه های بلند بردن ظرفیت زنان افغان، بیشتر ساختن سهم آنان در روند صلح و حکومتداری خوب کار خواهد نمود.

این در حالی است که چندی پیش یوناما و دفتر سازمان ملل در بخش زنان از مقام های افغان خواستند تا برای عملی کردن قانون منع خشونت علیه زنان تلاش کند.

در عین حال وزارت امور زنان افغانستان می گوید که این مجمع از طریق متخصصان و کادر های علمی در بخش مشوره دهی برای زنان فعالیت خواهد کرد.

مژگان مصطفوی معیین این وزارت تاکید دارد که این مجمع باید در مناطق دور دست کشور فعالیت کند تا زنان از حقوق شان آگاه شوند:

« وقتی ما راضی می شویم از همه چیز که تمام امکانات یک زنده گی مرفع و بسیار ساده و روستایی را برای زنان ما در قرا و قصبات اند، فراهم بسازیم. در غیر آن توسعهء که تنها برای شهر باشد کافی نیست، توسعه باید متوازن باشد میان شهر و روستا، همهء اقوام و زن و مرد. »

معیین وزارت امور زنان افغانستان همچنان تایید می کند که در چند سال گذشته زنان افغان در عرصه های مختلف پیشرفت های چشمگیر داشته اند اما هنوز هم آنان با مشکلات گونه گون روبرو اند.

آگاهان باور دارند که در جریان این سال ها افغانستان شاهد خشونت های زیاد در برابر زنان، مانند بد دادن دختران، لت و کوب زنان و ازدواج های اجباری دختران بوده است.

آنان می گویند که در صورت بی توجهی برای بر طرف ساختن این معضل اجتماعی، مشکلات زنان افغان بیشتر از پیش افزایش خواهد یافت.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG