لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

مجددی: برگزاری لویه جرگه در مورد توافقنامه امنیتی و دفاعی ضروری نیست


حضرت صبغت الله مجددی رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی برای امضای تفاهمنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا راه اندازی این جرگه را غیر ضروری می خواند.

در حالی که کمسیون برگزاری لویه جرگهء مشورتی رسماً آغاز به کار کرد، رییس این کمیسیون تدویر این جرگه در خصوص مشوره برای امضای تفاهمنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را غیر ضروری می داند.

رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگهء مشورتی برای امضای تفاهمنامهء امنیتی با امریکا می گوید که در اثر فشار های زیاد داخلی و خارجی مسوولیت ریاست این کمیسیون را پذیرفته است.

حضرت صبغت الله مجددی روی این مساله به روز شنبه در نخستین نشست کمیسیون برگزاری لویه جرگهء مشورتی اشاره کرد.

آقای مجددی تاکید دارد، لویه جرگهء که پارسال به هدف مشوره دهی در خصوص امضای توافقنامهء همکاری های درازمدت استراتیژیک با ایالات متحده برگزار شد، کافی بود و نیاز به لویه جرگهء دیگر نیست:

« شخصاً خودم طرفدار لویه جرگه دیگر نبودم، در چند ماه با آقای کرزی مجادله کردیم و برایش گفتیم که هیچ ضرورت به لویه جرگه دیگر نیست چرا که مساله امنیتی بخشی توافقنامه استراتیژیک بود که در لویه جرگه سابقه فیصله شد، تا آخر موافق نبودم و در همین چند روز اخیر قبول کردیم و از اثر فشار خارجی ها و هر رقمی که بود این مساله را قبول کردم.»

رییس جمهور کرزی و جان کری وزیر خارجهء امریکا در جریان دیداری که هفتهء گذشته درکابل داشتند، روی برخی از مسایل در خصوص توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن به توافق رسیدند.

رییس جمهور کرزی و جان کری وزیر خارجهء امریکا در جریان دیداری که هفتهء گذشته در کابل داشتند، روی برخی از مسایل در خصوص توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن به توافق رسیدند.

حکومت افغانستان می گوید که لویه جرگه در مورد مصونیت قضایی نظامیان امریکایی پس از سال 2014 میلادی در این کشور تصمیم خواهد گرفت.

از سوی دیگر در نخستین جلسهء کمیسیون برگزاری لویه جرگهء مشورتی صادق مدبر به حیث رییس دارالانشا، سید حامد گیلانی و نعمت الله شهرانی به حیث معاونین این کمیسیون تعین شدند.

صادق مدبر می گوید که قرار است در اواخر ماه عقرب لویه جرگه مشورتی در کابل با اشتراک حدود سه هزار تن برگزار گردد.

وی از نمایندگان اقشار مختلف کشور نام برد که در 16 کتگوری در این جرگه شرکت خواهند کرد.

آقای مدبر در پاسخ به پرسشی که آیا مخالفین دولت نیز می توانند در این جرگه شرکت کنند یا خیر گفت:

« کسانیکه در افغانستان آمده و قانون اساسی این کشور را قبول کرده باشند اگر سوابق کاری با طالبان یا حزب اسلامی را داشته باشند، آنها شامل این جرگه می شوند. و یا اگر افراد طالبان و حزب اسلامی بعداً اعلان کنند که ما لویه جرگه مشورتی را قبول داریم و می آیم، بیایند ما مشکل نداریم.»

مخالفین مسلح دولت از قبل روی برگزاری لویه جرگه در خصوص توافقنامه امنیتی و دفاعی امریکا از خود مخالفت نشان داده اند.

در این توافقنامه چگونگی حضور و تعداد نظامیان امریکایی که پس از سال 2014 میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند، روشن می گردد.

در عین حال شماری از آگاهان سیاسی امضای این توافقنامه را در راستایی تقویت اقتصاد و تامین امنیت افغانستان با اهمیت می خوانند.

اما برخی از کشور های منطقه به خصوص ایران با حضور سربازان امریکایی و ایجاد پایگاه های آنان در افغانستان مخالف اند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG