لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

«توافقنامه امنیتی و دفاعی به زیان هیچ یک از کشورهای منطقه نیست»


وزارت خارجهء افغانستان می گوید هر چند برخی از کشور ها نسبت به توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن بار ها ابراز نگرانی کرده اند اما این توافقنامه با در نظر داشت منافع ملی افغانستان به امضا خواهد رسید.

در حالی که روند گرفتن آمادگی ها برای برگزاری لویه جرگه مشورتی در خصوص این توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا ادامه دارند، حکومت افغانستان اطمینان می دهد که این توافقنامه به زیان هیچ کشوری دیگر نخواهد بود.

مسوولان در وزارت خارجهء افغانستان این اطمینان را در حالی می دهند که به اساس گزارش ها، ایران اخیراً نسبت به امضای این توافقنامه ابراز نگرانی کرده است.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که افغانستان در این توافقنامه بیشتر منافع خودش را در نظر می گیرد:

« دولت افغانستان به ملاحظات کشور های دیگر پابند نیست، اما در رابطه به موافقتنامهء امنیتی دو جانبه با ایالات متحدهء امریکا ما به تکرار گفته ایم که این موافقتنامه دو جانبه تنها و تنها به هدف تامین صلح و امنیت، تقویت قوای امنیتی ملی افغان و پایه های نظام جوان دموکراتیک افغانستان به امضا می رسد.
این موافقتنامه به هیچ صورت به زیان منطقه و کدام کشور منطقه نیست.»


در بخشی از نشست خبری روز یکشنبه از آقای موسی زی همچنان در رابطه به گزارش برخی از رسانه های ایرانی هم پرسیده شد که در آن گفته شده، حسن روحانی رییس جمهور ایران اخیراً سفیر آن کشور در کابل را به تهران فرا خوانده تا با وی در رابطه به توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان امریکا و افغانستان از نزدیک صحبت کند.

اما وی این گزارش ها را نه رد و نه هم تایید کرد.

سفارت ایران در کابل هم تا حالا در این رابطه ابراز نظر نکرده است.

در گذشته نیز ایران نسبت به حضور سربازان امریکایی در افغانستان مخالفت کرده و حتی برخی از مقام های آن کشور، افغانستان را اشغال شده خوانده بود.

گفته می شود در این اواخر ایران به خاطر بهبود روابط تیره اش با امریکا تلاش می کند که بیشتر با حضور سربازان امریکایی در افغانستان مخالفت نکند.

اما برخی از آگاهان امور سیاسی افغان به این باور اند که ایران و پاکستان هرگز نمی خواهند که امریکا در افغانستان حضور داشته باشد.

حاجی سید داود یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت که ایران و پاکستان افغانستان ضعیف را به منافع خود شان می دانند:

« پاکستان و ایران به هیچ وجه به خصوص پاکستان با این کار راضی نیستند، یعنی با بسیار مشکل خواهند پذیرفت که سربازان امریکایی در افغانستان باقی بمانند.
زیرا هر دو کشور افغانستان ضعیف را می خواهند و فکر می کنند که هر قدر این کشور بی ثبات و درگیر جنگ باشد، به منافع آنان است.
پس من فکر می کنم که این ناتوانی خود ما است که افغانستان را به این کشور ها محتاج ساختیم و آنان هم به همین خاطر در امور کشور ما مداخله می کنند.»


برعلاوهء ایران، روسیه نیز بار ها گفته است که امریکا در مورد حضور نظامی اش پس از سال 2014 در افغانستان باید وضاحت دهد.

از سوی هم شماری از کارشناسان، حکومت افغانستان را مورد انتقاد قرار می دهند که در بیش از یک دههء گذشته پالیسی را اختیار نکرده که مانع چنین اظهارات گردد.

اما با وجود این مخالفت ها چنین به نظر می رسد که افغانستان و امریکا برای امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با هم نزدیک شده اند و تا یک ماه دیگر قرار است لویهء جرگهء مشورتی د رکابل نیز در این زمینه برگزار گردد.
XS
SM
MD
LG