لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

رییس جمهور حامد کرزی به تاجکستان سفر کرد


هدف از سفر رییس جمهور کرزی به تاجکستان بحث و گفتگو در خصوص تقویت روابط و گسترش همکاری ها میان دو کشور خوانده شده است.

فایق واحدی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این سفر بنا بر دعوت رسمی امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان صورت گرفته است.

اما آقای واحدی نگفت که رییس جمهور کرزی به گونه مشخص روی کدام مورد با رییس جمهور تاجکستان صحبت خواهد کرد:

« قرار است در جریان این سفر دو روزه رییس جمهور کرزی با امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان روی مسایل مختلف مطرح میان دو کشور بحث و گفتگو کند و در مورد تحکیم روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور نیز صحبت خواهند کرد. »

ظرف یازده سال گذشته این هفتمین سفر رسمی رییس جمهور کرزی به تاجکستان خوانده شده است.

یک روز قبل از این سفر، وزارت خارجه افغانستان گفته که قرار است در این سفر دو روزه سه توافقنامه، در ساحات همکاری های ماین پاکی، خدمات بیمه میان افغانستان و تاجکستان و سندی در خصوص ایجاد تسهیلات بهتر رفت و آمد از پل جدیدی که بین دو کشور ساخته شده، به امضا خواهد رسید.

گفته می شود که روسای جمهور دو کشور، پس از بحث ها اعلامیهء مشترکی را نیز در خصوص موارد که روی آن به توافق می رسند، نشر کنند.

به اساس معلومات ریاست جمهوری افغانستان داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی، حضرت عمر زاخیل وال وزیر مالیه، نجیب الله اوژن وزیر فواید عامه، ضرار احمد مقبل وزیر مبارزه علیه مواد مخدر و شماری دیگر از مقام های دولتی رییس جمهور کرزی را در این سفر همراهی می کنند.

در عین حال شماری از کارشناسان سفر رییس جمهور کرزی به تاجکستان را با اهمیت خوانده و می گویند که این سفر می تواند در افکار سیاسیون منطقه، نسبت به افغانستان تغییرات مثبت ایجاد کند.

محمد اکبر اوریا یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، نتایج این سفر در کنار آن که می تواند افغانستان را در اقتصاد نوین آسیای میانه فعال سازد ابهامات که در خصوص این کشور در منطقه وجود دارد نیز رفع کند:

« از یک سو از این که سه قرار داد در این سفر به امضا می رسد می تواند متضمن منافع دایمی مردم افغانستان باشد. دوم این که افغانستان از گذشته تا کنون به مثابه یک تخته خیز بر ضد منافع کشور های منطقه در خاطرهء سیاسیون منطقه وجود دارد که باید افغانستان اصلاحات لازم را در سیاست بین المللی خود وارد کند. »

تاجکستان با افغانستان بیش از یک هزار کیلومتر سرحد مشترک دارد و در شمال این کشور واقع است.

مقام های تاجک همواره از قاچاق مواد مخدر و عبور تروریستان از این سرحد شکایت نموده و روی امنیت بهتر آن تاکید کرده اند.

افغانستان که کشور واقع در خشکه است در خصوص راه های تجارتی و ترانزیتی در سال های گذشته با ایران و پاکستان دچار مشکلات بوده است.

به گفته کارشناسان، تاجکستان می تواند دروازه مهمی برای اتصال افغانستان با کشور های آسیای میانه باشد.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG