لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

کارشناسان: به نتایج نشست سه جانبه لندن، نمی توان امیدوار بود


همزمان با آغاز سفر رییس جمهور کرزی به بریتانیا، برخی از کارشناسان افغان می گویند که با توجه به اجندای این نشست سه جانبه، نمی توان به نتایج آن امیدوار بود.

آنان می گویند پاکستان نمی تواند بنیان گذار صلح در افغانستان باشد و به گفته این آگاهان جهت تامین صلح دایمی در کشور به اجندای ملی و تفاهم بین المللی نیاز است.

حاجی سید داوود یکی از این آگاهان به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در تامین صلح در افغانستان باید افغان ها خود پیش قدم باشند:

« اگر فرضاً تنها مساله پروسهء صلح، آدرس ملا عبدالغنی برادر باشد در آن صورت این بحث ها نتیجه نمی دهد رییس جمهور کرزی در قدم اول باید یک تفاهم بین المللی بوجود بیاید. در این مذاکرات امریکا و بریتانیا افغانستان را کمک کند و از دایه برحق صلح و ثبات افغانستان دفاع کند و در تمام این مسایل افغان ها پیش قدم باشند. نواز شریف نمی تواند تمام مسایل را حل کند بهتر این بود که رییس جمهور کرزی با یک اجندای ملی و بین المللی به این نشست میرفت. »

رییس جمهور کرزی به هدف اشتراک در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا و مجمع اقتصادی کشور های اسلامی به روز دوشنبه برای پنج روز در راس یک هیات بلند رتبه دولتی برای پنج روز به لندن رفت.

بحث روی چگونگی مبارزه با تروریزم و افراطیت در منطقه، خواستن وضاحت در مورد آدرس ملا عبدالغنی برادر، همکاری پاکستان در راستای تامین صلح در افغانستان، اجندای اصلی این نشست را تشکیل می دهد.

این چهارمین بار است که رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا روی مسایل مشابه باهم صحبت کنند.

در نشست قبلی سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا فیصله صورت گرفت که کابل و اسلام آباد تا شش ماه به توافق صلح دست یابند.

اما دیده می شود که با گذشت 9 ماه از این فیصله هنوزهم دو کشور به توافقی در این خصوص دست نیافته اند.

در این حال برخی از کارشناسان برگزاری این نشست را تلاشی جهت سپردن رهبری پروسه صلح افغانستان به پاکستان میدانند.

آنان می گویند که بریتانیا و پاکستان تا کنون نتوانسته اند موثریت شان را در پروسه صلح افغانستان ثابت کنند.

محمد اکبر اوریا یکی از آگاهان مسایل سیاسی و منطقوی به رادیو آزادی گفت که باور کردن به نتایج مثبت نشست چهارم سه جانبه مشکل است:

« دو کشور دیگر که با افغانستان در این نشست اشتراک می کنند در بنیاد ثابت کرده نتوانسته اند که با افغانستان قصد همکاری را دارند. پاکستان تا کنون همکاری صادقانه نکرده و بریتانیا نیز نتوانسته ثابت بسازد که ذهنیت منفی اش نسبت به این کشور تغییر کرده است. این در واقع تلاشی برای سپردن رهبری پروسه صلح افغانستان به پاکستان است. »

در سفر به لندن، رییس جمهور کرزی را صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور شورای امنیت، سرپرست وزارت خارجه و یک تعداد دیگر همرایی می کنند.

با آنکه حکومت افغانستان به همکاری صادقانه پاکستان در قبال پروسه صلح در افغانستان تا کنون امیدوار است اما دیده شده که بار ها پاکستان از تعهدات اش در قبال این کشور سر باز زده است.

این که چهارمین نشست افغانستان، پاکستان و بریتانیا چه نتایج مثبتی برای تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان در پی خواهد داشت پس از برگزاری این نشست واضح می شود.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG