لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

سوپکو: بعد از 2014، نظارت از پروژه ها در افغانستان کاهش خواهد یافت


جان سوپکو مفتش خاص امریکا برای امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو مفتش خاص امریکا برای امور بازسازی افغانستان
مفتش خاص امور بازسازی افغانستان می گوید: مقامات امریکایی پس از سال 2014 نخواهند توانست تا از پروژه های بازسازی در این کشور دیدن و یا نظارت کنند.

جان سوپکو مفتش خاص امریکا برای امور بازسازی افغانستان آینده دسترسی امریکایی ها به پروژه های بازسازی در این کشور را خیلی اندک می داند.

آقای سوپکو به روز دوشنبه گفت: مشکل است تا در مورد آینده حضور امریکا در افغانستان پیشبینی کرد اما به گفته او شاید تا پایان پروسه انتقال، فقط بیست و یک درصد افغانستان برای غیر نظامیان امریکایی قابل دسترس باشد.

مفتش خاص امریکا برای امور بازسازی افغانستان گفته که این ارقام، چهل و هفت درصد کاهش را در مقایسه با سال 2009 نشان می دهد.

جان سوپکو در نامهء که به جان کری وزیر خارجه، چک هیگل وزیر دفاع و راجیف شاه رییس اداره انکشاف بین المللی امریکا نوشته، گفته است:
«برای ما از سوی مقامات وزارت خارجه امریکا گفته شده که اگر وضعیت امنیتی افغانستان بهبود نیابد، شاید چنین پروژه ها امیدوار کننده باشند و در آوردن امنیت کمک کند.»

در گذشته همواره شکایت های در خصوص ضایع شدن و همچنان عدم مدیریت درست کمک های امریکا در پروژه های بازسازی افغانستان وجود داشته است.

از این کمک های مالی به عنوان قیمت ترین ماموریت در تاریخ امریکا نام برده می شود.

کلیر مک کاسکیل سناتور امریکایی به روزنامه واشنگتن پوست گفته است: خیلی تکان دهنده خواهد بود که این کمک ها اختتام نا خوشایند داشته باشد.

در نامهء جان سوپکو همچنان آمده است: با خروج بخش اعظم نیرو های امریکایی، بسته شدن پایگاه های نظامی و دفاتر پروژه های بازسازی در افغانستان، نظارت مستقیم و دسترسی به بسیاری پروژه ها پُرخطر و یا نا ممکن خواهد بود.

در حال حاضر حدود پنجاه و یک هزار عسکر امریکایی در افغانستان، آماده شده اند که تا پایان سال 2014 این کشور را ترک کنند.

در عین حال انتظار می رود ده ها پایگاه نظامی آنها هم بسته شوند.

هر چند در مورد تعدادی عساکری که پس از سال 2014 در افغانستان باقی می مانند، تا حالا هیچ اعلان رسمی صورت نگرفته، اما پیشبینی می شود که از سال 2015 به بعد، بین هشت تا دوازده هزار نظامی امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند.

در حال حاضر این تصمیم به توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن منتظر است.
XS
SM
MD
LG