لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

پشه یی: در لویه جرگه، نماینده های واقعی مردم اشتراک خواهند کرد


آرشیف
آرشیف
مسوولان کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی می گویند که از یک تعداد مهاجرین افغان مقیم کشور های خارجی نیز دعوت شده تا در این لویه جرگه اشتراک کنند.

به گفتهء آنان در این لویه جرگه که به منظور تصمیم گیری در خصوص امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا برگزار می گردد، نماینده گان واقعی مردم افغانستان اشتراک خواهند کرد.


عبدالخالق حسینی پشه یی سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگهء مشورتی به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که از سفیران کشور های خارجی در افغانستان نیز دعوت کرده اند تا در روز اول این لویه جرگه، حضور یابند:

« از مهاجرین افغان در پاکستان یک صد و بیست نفر یعنی از پشاور، کویته و اسلام آباد و کراچی بین خود رای گیری خواهند کرد و یک صد و بیست تن را به این جرگه معرفی خواهند کرد و همچنان حدود شصت نفر از مهاجرین افغان مقیم ایران هم در این جرگه اشتراک می کنند و حدود سی تن از مهاجرین افغان در کشور های اروپایی هم در این لویه جرگه مشورتی مردم افغانستان اشتراک خواهند کرد.»

آقای پشه یی همچنان می گوید که لویه جرگه مشورتی در اخیر ماه عقرب سال جاری با حضور دوهزار و پنج صد تن از نماینده های مردم در کابل دایر می شود.

به اساس معلومات آقای پشه یی، اعضای این لویه جرگه در پنجاه کمیته روی امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا با هم بحث و گفتگو خواهند کرد.

با آن که حکومت افغانستان همواره بر موثریت برگزاری این گونه جرگه ها در کشور تاکید کرده است، اما شماری از کارشناسان افغان آن را ضیاع وقت و در مغایرت با قانون اساسی می دانند.

ودیر صافی یکی از این کارشناسان و استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در این رابطه به رادیو آزادی گفت:

« چرا همین مشوره را از شورای ملی افغانستان نمی خواهد؟
آقای کرزی راستی که می تواند موضوع امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا را به شورای ملی روان کند، اما وقتی آنها از صلاحیت های خود طور دیگر استفاده می کنند، این یک چیز دیکتاتور گونه است که آنها تطبیق می کنند.»


پیش از این صبغت الله مجددی رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی هم مخالفت اش را با برگزاری این لویه جرگه، ابراز کرده بود.

اما سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی راه اندازی این جرگه را از صلاحیت های رییس جمهور دانسته و تاکید دارد که در آن تنها نظر و مشوره نماینده گان مردم در باره چگونگی امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا پرسیده خواهد شد.

پیش از این شماری از وکلای مردم در شورای ملی نیز با برگزاری این لویه جرگه مخالفت کرده و گفته اند که تصمیم گیری در خصوص توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا از صلاحیت های شورای ملی است.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG