لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

قرارداد معدن آهن حاجی گک با هیچ کمپنی، نهایی نشده است


وزارت معادن و پطرولیم افغانستان، می گوید که تا کنون عقد قرارداد معدن آهن حاجی گک با هیچ یک از کمپنی های خارجی نهایی نشده و قرار است این کار پس از دقت لازم صورت گیرد.

قبلاً این وزارت اعلام کرده بود که قرار داد استخراج معدن حاجی گگ در نتیجه داوطلبی به دو شرکت خارجی داده شده است.

محمد رفیع صدیقی سخنگویی وزارت معادن به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از مطالعه و گفتگوهای متعدد روی برخی از مواد قرارداد با کمپنی کنسرسیوم هندی به توافق رسیده اند اما گفتگوها میان هر دو طرف هنوز ادامه دارند:

« تاکنون قراردادی را با کمپنی هندی نداریم و انجام ندادیم، این کمپنی برنده اعلام شده است مذاکرات ابتدایی ما با این کمپنی تمام شده روی تعداد زیادی از ماده های قرارداد توافق شده و تنها روی دو سه مورد آن گفتگو می کنیم و در ماه پیشرو روی آن مذاکره می کنیم. »

آقای صدیقی می افزاید که این قرارداد تحت نظر هیات تخنیکی و مسلکی وزارت معادن و یک کمیسیون متشکل از برخی وزارت ها بررسی شده و امیدوار اند که در آینده نزدیک نهایی گردد.

وی از موارد عمده این قرارداد با شرکت کنسرسیوم هندی که شامل انتقالات، دادن حق المتیاز، مصونیت کارگران و کار استخراج این معدن مطابق به معیارهای بین المللی میباشد نام برد.

پیش از این متوقف شدن کار استخراج پروژه بزرگ معدن مس عینک ازسوی شرکت چینایی "ام. سی. سی" نگرانی های را در افغانستان به همراه داشته است.

سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم می گوید که شرکت چینایی برخلاف تعهد اش، از ایجاد کارخانهء تولید برق و کار ساختن خط آهن معدن منصرف شد.

کارشناسان امور اقتصادی یکی از عوامل مشکلات موجود در خصوص عقد قرارداد این چنین پروژه های بزرگ را وضعيت بد امنيتی، در کشور میدانند.

استاد تاج محمد اکبر یکی از این کارشناسان گفت:
« کشور های که در افغانستان منافع اقتصادی خود را دارند و قرارداد ها را عقد کردند تزلزل دولت افغانستان را که می بینند فکر می کنند که ممکن منافع شان در خطر باشد موضوع 2014. انتقال سیاسی قدرت از آن هراس دارند. »

به اساس گزارش ها ارزش مجموعی معادن و منرال های افغانستان سه هزار میلیارد دالر برآورد شده است.

حکومت افغانستان تاکید دارد که پس از خروج نیروهای بین المللی از این کشور در پایان سال 2014 میلادی و کاهش کمک های خارجی بیشتر عواید افغانستان از طریق استخراج معادن خواهد بود.

اما اگاهان انتقاد دارند که بنا بر عواملی متعدد حکومت افغانستان نتوانسته طی یک دهه گذشته در این زمینه کار های موثری را انجام دهد.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG