لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

«گپ های جنگ افغانستان»


فارن پالیسی
نشریهء فارن پالیسی در شماره اخیر خود با عنوان «گپ های جنگ افغانستان» مقالهء را نشر کرده است.

نشریه در آغاز این مطلب تحلیلی می نویسد: از مدت ها به اینسو طوری به نظر می رسد که کابل و واشنگتن برای نهایی ساختن توافقنامه امنیتی نزدیک شده اند.

در عین حال مذاکرات حکومت افغانستان و طالبان هم در جریان است اما تا حالا نتایج چنین مذاکرات روشن نیست.

فارن پالیسی می نویسد: با آن که ملا محمد عمر رهبر طالبان، در اوایل امسال موضع گروه خود را واضح ساخت و گفت که آنها در افغانستان به فکر انحصار قدرت نیستند، اما طالبان حکومتی را می خواهند که بر اساس شریعت اسلامی ساخته شود.

نشریه می افزاید: در حالیکه نیرو های امریکایی در حال خروج از افغانستان قرار دارند، ایالات متحده و جامعه بین المللی هر دو باید اظهارات رهبری طالبان را با دقت بررسی کنند زیرا این همه بر حقوق زنان و در مجموع بالای حقوق بشر تاثیر خواهد داشت. همچنان آینده افغانستان در این مورد مطرح است.

به باور فارن پالیسی، افغانستان از وضعیت با ثبات شدن خیلی دور است.

جاسازی بمب در قرآنکریم که باعث کشته شدن ارسلا جمال والی پیشین لوگر شد، یک شیوه تازه از سوی مخالفین مسلح دولت افغانستان است.

در عین حال، قتل و تهدید به مقام های زن در حکومت و افراد وابسته به جامعه مدنی ادامه دارد.

ناوی پیلی رییس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در سفر ماه سپتمبر اش به افغانستان از تخطی ها در عرصه حقوق زنان یاد آوری کرد.

فارن پالیسی در ادامه نوشته است: در افغانستان پیشرفت ها و دستاورد های هم صورت گرفته که پانزده سال پیش کسی تصور آنرا هم نمی کرد.

حالا در افغانستان رسانه های مستقل خبری از آزادی های برخوردار اند و احزاب سیاسی فعال استند، اما این همه با خطر نابود شدن هم روبرو اند، چرا؟ نشریه در پاسخ می نویسد: فرهنگ معافیت در افغانستان حاکم است و قانون اساسی با تفسیر شدید از شریعت اسلامی ساخته شده و به همین دلیل افغان ها، آزادی و امنیت فردی ندارند و از سوی هم آزادی فکری آنها محدود است.


فارن پالیسی می گوید: در چنین یک وضعیت، ملا عمر می گوید که این همه کافی نیست و حکومت باید بر اساس شریعت اسلامی بنا نهاده شود.

به تحلیل نشریه، توقع زیاد ملا محمد عمر، شاید تلاش ها را برای پایان جنگ و ثبات در افغانستانی که چندین دهه شاهد خشونت ها بود، از بین ببرد.

وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال به موضوع دیگر پرداخته و خرابی سیستم نشست طیاره ها در میدان هوایی بین المللی کابل را برجسته ساخته است.

به نوشته روزنامه، این سیستم اتومات که برای قوای دید ضعیف در غبار و هوای ابر آلود فعال می شد و برای نشست طیاره ها کمک می کرد، از چندین ماه به اینسو خراب است.

وال ستریت ژورنال در ادامه به نقل از کارشناسان افغان و خارجی می نویسد: در حال حاضر حدود پنجاه پرواز و نشست در میدان هوایی بین المللی کابل صورت می گیرد و پیلوت ها از سیستم رادار یا GPS استفاده می کنند.

اما به نوشته روزنامه، زمستان نزدیک تر شده می رود و مقامات افغان زنگ خطر را به صدا در آورده و می گویند: زمانیکه برف ببارد و هوا خراب شود، میدان هوایی کابل با مشکلات زیاد روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG