لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

عکس العمل ولسی جرگه در مورد اظهارات سفیر امریکا در کابل!


برخی از اعضای ولسی جرگه اظهارات اخیر سفیر امریکا در کابل را نوع از فشار سیاسی آن کشور بالای مردم و حکومت افغانستان می دانند.

تعداد از اعضای این جرگه با انتقاد از اظهارات اخیر سفیر امریکا در کابل می گویند این گونه اظهارات حاکمیت ملی افغانستان را زیر سوال برده و یک نوع اخطار به افغانستان می باشد.

آنان در اجلاس عمومی روز شنبه گفتند، از این اظهارات معلوم می شود که جرگه مشورتی که به منظور امضای سند امنیتی و دفاعی برگزار می شود یک جرگه تحمیلی بوده و آنان در این جرگه شرکت نخواهند کرد.

اقبال صافی یکی از این وکلا در زمینه گفت:

« همین گونه صحبت های را که سفیر امریکا می کند به یک کشور اسلامی مثل افغانستان هم یک اخطار است و هم حاکمیت ملی ما را زیر سوال قرار می دهد، بناً همین لویه جرگه نیز به همین منظور برگزار می شود، وقتی نتایج آن از قبل معلوم بوده و تحمیل باشد بالای مردم افغانستان، من نه در این جرگه شرکت می کنم و نه اینکه در پارلمان برایش رای می دهیم.»

جمیز کننگهم سفیر ایالات متحدهء امریکا هفته گذشته در کابل گفت، اگر توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن امضا نشود، ادامه کمک های کشور اش با افغانستان ناممکن خواهد شد.

وی گفت، پلان های اقتصادی و امنیتی امریکا با هم ارتباط داشته و تطبیق آنها در افغانستان وابسته گی به امضای همین موافقتنامه دارد.

پیش از این رییس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا نیز گفته بود، هرگاه سند امنیتی و دفاعی میان دو کشور به امضا نرسد، کمک های امریکا به افغانستان متوقف خواهد شد.

در این حال در اجلاس روز شنبه ولسی جرگه برخی از وکلا گفتند ممکن امضای موافقتنامه امنیتی پیامد های منفی داشته و حساسیت کشور های همسایه را بر انگیزد

اما تعداد دیگر از وکلا با انتقاد از عدم همکاری کشور های همسایه در گذشته تاکید کردند که افغانستان حق دارد با در نظر داشت منافع ملی خود با جهان روابط برقرار نماید.

صالح محمد صالح و نسیمه نیازی دو عضو ولسی جرگه در مورد گفتند:

« یا همسایه ها در سیاست خود تغییر وارد کند و یا اینکه افغانستان با هر کشوری که خواست اش باشد توافقنامه امضا می کند.
برای ما و شما منافع ملی افغانستان با ارزش باشد نسبت به کشور های همسایه زمانیکه ما و شما در ولسی جرگه می آیم در خصوص منافع افغانستان صحبت کنیم نه بخاطر کشور های همسایه.»


پیش از این مقامات ریاست جمهوری نیز در خصوص امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، منافع ملی افغانستان را از اولویت های حکومت این کشور عنوان کرده است.

ایمل فیضی هفته قبل گفت، هر چند کمک های امریکا برای افغانستان مهم است، اما منافع ملی، حاکمیت ملی و تامین صلح در این کشور در اولویت های حکومت افغانستان قرار دارد.

با امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن، حضور نیرو های امریکایی پس از سال 2014 میلادی و همچنان کمک های مالی آن کشور با افغانستان، مشخص می گردد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG