لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

شیرزاد: کشت کوکنار در4 ولایت ناامن افغانستان محدود شده است


هارون رشید شیرزاد معین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان
هارون رشید شیرزاد معین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان
در گزارش تازهء وزارت مبارزه با مواد مخدر که به همکاری سازمان ملل متحد تهیه شده یک بار دیگر کشت کوکنار و تولید آن برای آینده افغانستان خطر ساز خوانده شده است.

در بخشی از این گزارش که به روز شنبه به نشر رسید، آمده است که مشکل مواد مخدر باعث ایجاد پیامد های ناگوار در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این کشور شده است.

اما مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر به هنگام نشر این گزارش گفته اند که در سال 2012 نسبت به سه سال گذشته در بخش کشف و ضبط مواد مخدر در کشور دست آورد های چشمگیر داشته اند.

هارون رشید شیرزاد معین این وزارت می گوید که در نتیجهء تلاش های حکومت و جامعه جهانی کشت کوکنار در چهار ولایت ناامن افغانستان محدود شده است:

« کشت کوکنار در افغانستان فقط و فقط در ولایات جنوبی و غربی محدود شده است به خصوص در مناطق جنوبی که چهار ولایت را در بر می گیرد، این ولایات شامل هلمند، قندهار، فراه و ارزگان است به اساس گزارش تهیه شده 72 درصد مواد مخدر در همین ولایات کشور کشت و تولید می شود.»

مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر می گویند که از ماه مارچ سال 2009 الی مارچ 2013 کشف و ضبط هیروئین بیش از 250 درصد، مورفین 328، تریاک 212، چرس 88 درصد و مشروبات الکولی 88 درصد افزایش یافته اند.

همچنان در گزارش این وزارت آمده است که قضایای دستگیری قاچاقبران مواد مخدر و پیگیری قانونی آنان در همین مدت بیش از 48 درصد افزایش یافته است.

مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر گفته اند که برای رسیده گی به مشکلات معتادین ده ها مرکز صحی را در کابل و ولایات نیز تاسیس کرده اند که این کار 58 درصد افزایش را در ارایه خدمات صحی به معتادین نشان می دهد.

معین این وزارت می گوید که با تهیه این گزارش اکنون مشخص شده است که کوکنار در کدام مناطق کشور بیشتر کشت می شود و آنان چگونه پلان های را تهیه نمایند تا بتوانند در همان محلات مردم را مجبور بر ترک آن کنند.

با این حال، اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را مشکل جهانی می داند و بر مبارزه مشترک با این پدیده تاکید دارد.

اشیتا میتل معاون این اداره به خبرنگاران گفت:
«چیزی که چالش بزرگ را در مقابل مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ایجاد کرده، تاسیس نهاد های بسیار زیاد و آن هم آلوده با فساد، و مشکل دیگر این است که افغانستان نمی تواند به تنهایی مشکل مواد مخدر را اداره نماید، این کار به همکاری های منطقویی نیاز دارد، من بسیار خوشحال هستم که حکومت افغانستان همه مشکلات را شناسایی کرده و راه های حل مختلف را برای مبارزه آن سنجیده است.»

در بیش از یک دههء گذشته، از افغانستان به عنوان بزرگ ترین کشور تولید کننده مواد مخدر دنیا نامبرده شده است.

هر چند حکومت این کشور و نهاد های مختلف بین المللی برای کاهش کشت و تولید این پدیده تلاش کرده اند، اما گفته می شود که این تلاش ها نتایج چندان در پی نداشته است.

در کنار کشت و تولید مواد مخدر، در سال های اخیر استفاده یک تعداد افغان ها از مواد مخدر تولید شده در افغانستان به مشکل اجتماعی این کشور افزوده است.

به اساس ارقام ارایه شده از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر بیش از یک میلیون تن در این کشور معتاد به مواد مخدر اند.

مصطفی بشارت
XS
SM
MD
LG