لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

پشه یی: 90 درصد کار های برگزاری جرگه مشورتی تکمیل شده است


مسوولان کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی می گویند که تمام مهمانان این جرگه تا سه روز دیگر جهت ثبت نام و اخذ کارت، وارد کابل می شوند.

در این جرگه مشورتی که هدف آن بحث روی توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل واشنگتن خوانده شده، بیش از دو هزار و پنجصد تن نماینده گان مردم از سرتاسر کشور دعوت شده اند.

عبدالخالق حسینی پشه یی سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی می گوید که تا حالا با هیچ گونه مشکلی در این راستا روبرو نشده اند:

« حدود نود درصد کارهای کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی تکمیل شده و 10 درصد باقی مانده در هفته آینده کامل می گردد. همه موارد که مربوط به لوژستیک و اکمالاتی می شود را از لویه جرگه های سال های قبل داریم، هزینه کمی اعاشه و اباطه قابل تشویش وجود ندارد. تمام مصارف و هزینه این لویه جرگه از طرف رییس جمهور از کود نود و یک که کود مشخص رییس جمهور کرزی می باشد و از پول و دارایی افغانستان به مصرف می رسد و از هیچ نهاد و کشور بیرونی این پول نه مطالبه شده و نه هم گرفته شده است. »

آقای پشه یی افزود که به اساس اجندا، همه دو هزار و پنجصد تن از اشتراک کننده گان تنها روی مسوده موافقتنامه امنیتی و دفاعی کابل با واشنگتن، بحث و ابراز نظر می کنند.

به اساس معلومات کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی، اشتراک کننده گان در این جرگه در پنجاه کمیتهء پنجاه نفری نظریات و پیشنهادات شان را در این مورد ارایه خواهند کرد.

در روز اول این لویه جرگه علاوه بر حضور نماینده گان مردم در هفده کتگوری، دیپلومات های کشورهای خارجی نیز اشتراک خواهند کرد.

این لویه جرگه مشورتی به تاریخ سی ام عقرب در کابل برگزار می شود. برگزاری این لویه جرگه، مخالفان و موافقان خود را هم دارد.

یک تعداد از اعضای شورای ملی افغانستان موافق برگزاری این لویه جرگه اند، اما شماری دیگر آنها به طور جدی با آن مخالفت کرده اند، اینکه چرا؟ از محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان پرسیده ایم:

« ممکن است ما در این مورد رای گیری نکنیم، اما سناتوران حق دارند که نظریات خود را به صورت انفرادی ارایه بکنند. تا جای که دیده شده تعدادی موافق برگزاری لویه جرگه مشورتی اند و تعدادی هم مخالف اند و استدلال می کنند که چون در این جرگه تصمیم گرفته نمی شود و تصمیم الزامی نیست و این جرگه آن لویه جرگه نیست که قانون اساسی افغانستان تعریف کرده به همین اساس برگزاری آن ضیاع وقت و مصرف اضافی می داشته باشد که در شرایط کنونی نباید دولت به این کار مبادرت بورزد. »

اما حکومت افغانستان همواره گفته که این لویه جرکه، مشورتی بوده و مسوده توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا به شورای ملی سپرده می شود.

همچنان مسوولان کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی گفته اند که فیصله اعضای این جرگه نیز برای تصویب به شورای ملی، فرستاده می شود.

در این میان، یک تعداد از کارشناسان افغان، کشورهای همسایه را به تلاش برای برهم زدن این لویه جرگه مشورتی، متهم می کنند.

ودیر صافی یکی از این اشخاص می گوید که پاکستان و ایران هرگز نمی خواهند که افغانستان با امضای یک قرار داد امنیتی با یک ابرقدرت جهان، جلو مداخلات و نفوذ شان را دراین کشور بگیرد:

« کشورهای همسایه بسیار نزدیک ما که ایران و پاکستان هستند اصلاً نمی خواهند که افغانستان بالای اینطور یک قدرت بزرگ اتکا بکند و با او یک پیمان امنیتی داشته باشد که آنها همیشه از آن کشور بزرگ در پیشبرد اهداف شان در افغانستان لرزان باشند. »

آقای صافی می گوید که این دو کشور همواره تلاش کرده اند که در افغانستان یک حکومت دست نشانده و به فرمان آنها حاکم باشد.

اما سوال اینجاست که آیا با امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی کابل با واشنگتن جلو مداخلات کشورهای خارجی در امور افغانستان گرفته خواهد شد یانه؟

نصر الله ستانکزی استاد حقوق در پوهنتون کابل می گوید که امضای این موافقتنامه آب را بر آتش کشورهای مداخله کننده در امور افغانستان، می ریزد.

وی می گوید که برگزاری لویه جرگه مشورتی از صلاحیت های رییس جمهور بوده و موافقت برای امضای سند امنیتی و دفاعی با امریکا در این لویه جرگه، به مفاد افغانستان می باشد:

« حضور طویل المدت یک ابرقدر در افغانستان باعث رشد اقتصادی، فرهنگی و در عین زمان ثبات سیاسی و نظامی در این کشور خواهد شد، بخصوص اینکه اردوی افغانستان نیاز به تجهیز و تربیت بیشتر دارد، من فکر می کنم که با درنظر داشت همین مسایل امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی برای افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است. »

گفتگوها در باره امضای موافقت نامه امنیتی و دفاعی، میان مقامات افغان و امریکایی از یک سال به اینسو جریان داشت تا بلاخره حکومت افغانستان اعلام کرد که تصمیم گیری در این باره را به مردم واگذار می کند.

رییس جمهور کرزی ابراز امیدواری کرده که در لویه جرگه مشورتی بر مبنای منافع ملی و نیاز افغانستان به صلح و امنیت در کشور تصمیم گرفته شود.

نیروهای امنیتی افغان بخصوص وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از اتخاذ تدابیر جدی امنیتی برای برگزاری این لویه جرگه، اطمینان داده اند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG