لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

داکتر سپنتا در مورد توافقنامه امنیتی و دفاعی به ولسی جرگه معلومات داد


داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان
داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان
مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید، امریکا و افغانستان در توافقنامهء امنیتی و دفاعی توافق کرده است که بر علیه هر گونه تجاوز علیه این کشور به گونه مشترک مبارزه می کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید که با امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل واشگتن همکاری امریکا با افغانستان در بخش های مختلف نظامی، اقتصادی و مبارزه با تروریزم افزایش خواهد یافت.

داکتر رنگین دادفر سپنتا که به روز شنبه در اجلاس استجوابیه ولسی جرگه فرا خوانده شده بود در مورد نکات مهم این توافقنامه معلومات ارایه کرد.

مشاور امنیت ملی در مورد موافقه دو طرف در خصوص تعریف تجاوز در این توافقنامه گفت که دو طرف موافقه کرده اند که در صورت تجاوز بر افغانستان به گونه مشترک مبارزه می کنند:

« مطابق این قرارداد طرفین با هر گونه استفاده از نیروی مسلح یا تهدید علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی افغانستان به شمول گروه های مسلح از جمله تامین پناه گاه و تسلیحات از سوی یک کشور خارجی و یا یک کشور دیگر مشترکاً و قویاً مقابله می کنند.»

آقای سپنتا همچنان گفت، کابل و واشنگتن روی توافقنامه امنیتی و دفاعی به جز از حوزه قضایی در دیگر بخش ها به حد نهایی اش نزدیک شده است.

در اجلاس روز شنبه بر علاوه مشاور امنیت ملی، لوی درستیز افغانستان همراه با مسوولان وزارت های مالیه و عدلیه بخاطر وضاحت در خصوص این توافقنامه به مجلس استجوابیه فراه خوانده شدند.

نماینده گان نگرانی های شان را در خصوص این توافقنامه مطرح کرده و خواهان وضاحت در خصوص این توافقنامه گردیدند.

مشاور امنیت ملی گفت، توافقنامه را با کشور های همسایه و منطقه شریک ساخته اند و به گفته وی به جز از یک کشور، سایر کشور ها به شمول روسیه و چنین با امضای آن توافق نشان داده اند.

هر چند وی به گونه مشخص از این کشور نام نبرد اما گفته می شود که ایران با امضای این سند مخالفت نشان داده است.

توافقنامهء امنیتی و دفاعی در پانزده هم نومبر سال گذشته جهت بحث روی مواد آن از جانب هیات امریکایی در اختیار افغانستان قرار داده شد.

مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید، ظرف یک سال گذشته گفتگو های مختلف در داخل و خارج با هیات امریکایی صورت گرفته و در بخش قضایی نیز جلسات برگزار شده است.

هر چند نگرانی های وجود دارد که امریکا در بسیاری از ولایات افغانستان خواهان پایگاه مستقل نظامی از حکومت افغانستان شده است، اما آقای سپنتا در پاسخ به این نگرانی ها گفت:

« امریکا به جز از افغانستان در هیچ جای از افغانستان از ما پایگاه مستقل برای امریکا نخواسته است، فقط در 9 ولایت و یا حوزه از ما آنها تقاضا کرده اند که افراد شان را بخاطر تعلیم، تربیه و تجهیز اردوی افغانستان در کنار نیرو های افغان به اجازه و همکاری افغانستان مستقر بسازند.»

آقای سپنتا می گوید، امریکا به شمول میدان هوایی کابل، در میدان هوایی هرات، مزارشریف، قندهار، شورابه هلمند، گردیز، جلال آباد و شیندند تقاضای مستقر نمودن افرادش را کرده است.

مساله دادن مصئونیت قضایی به سربازان امریکایی یکی از موارد اختلافی میان کابل و واشگتن خوانده شده است.

رییس جمهور کرزی گفته است برای بحث روی این مساله لویه جرگه مشورتی را به اشتراک 2500 تن در هفته جاری فرا می خواند.

در این حال مشاور امنیت ملی می گوید، هرگاه این توافقنامه امنیتی و دفاعی امضا نشود مشکلات بیشتر شده و بالای کمک های امریکا به افغانستان تاثیر گذار خواهد بود:

« من معتقد هستم که بدون این سند افغانستان یک کشور منزوی خواهد بود، متعهد شده اند که 4.1 میلیارد که 5 صد میلیون آن از خود ماست، و بقیه از کمک های خارجی است، برای ده سال آینده تا سال 2024 جهت آموزش، تجهیز و تمویل اردوی ملی و پولیس ملی در اختیار ما بگذارند، این دارای اهمیت است برای افغانستان غریب و ناتوان.»

امریکا در کنفرانس شیکاگو تعهد کرد که سالانه مبلغ 4.1 میلیارد دالر را جهت تجهیز نیرو های امنیتی به حکومت افغانستان کمک می کند.

از سوی دیگر مشاور امنیت ملی می گوید، هرگاه توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن به امضا برسد، بین 10 تا 16هزار سرباز امریکا و سایر کشور های عضو آیساف در افغانستان باقی خواهند ماند.

مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید، توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن برای مدت ده سال بوده و طرفین می توانند در جریان این مدت قرارداد را فسخ کرده و یا در ادامه به تمدید آن موافقت نمایند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG