لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

چرا مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به کندی پیش رفته است؟


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید، موجودیت ادارات موازی، عامل بی نتیجهء ماندن مبارزهء چندین ساله با مواد مخدر در این کشور شده است.

مسوولان در این وزارت تاکید دارند که به وجود آمدن یک نهاد و رهبری واحد در راستای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان می تواند تلاش های جهانی را در این کشور به پیروزی برساند.

محمد ابراهیم ازهر معیین وزارت مبارزه با مواد مخدر، در صحبت با رادیو آزادی گفت که پالیسی های جامعهء جهانی در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان سبب گردیده تا چندین نهاد موازی در این زمینه ایجاد گردند.

آقای ازهر این ادارات موازی را چنین مشخص می سازد:

« همین موجودیت ادارات مماثل و موازی سبب شده که تا حدودی در قسمت جلوگیری از کشت و تولید سرعت لازم به وجود نیاید.
معینیت مبارزه با مواد مخدر مربوط به وزارت داخله، وزارت مبارزه با مواد مخدر یک نهاد دیگر مستقل، څارنوالی اختصاصی مبارزه با مواد مخدر مربوط لوی څارنوالی، محکمهء اختصاصی مبارزه با مواد مخدر یک ادارهء دیگر و غیره نهاد ها.»


به اساس گزارش ها، این ادارات به خاطر مبارزه با مواد مخدر میلیون ها دالر را در طی سال های گذشته از سوی جامعهء جهانی دریافت کرده اند.

مبارزاتی که تا حالا به گونهء کامل موثر نبوده و حتی در بسیاری اوقات کشت و تولید مواد مخدر در این کشور به جای کاهش، افزایش یافته است.

در گزارش اخیر دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل هم نشان داده شده که در سالجاری کشت تریاک در افغانستان نسبت به سال گذشته 36 درصد بیشتر گردیده است.

دلیل اساسی این مساله موجودیت نا امنی ها در برخی از نقاط افغانستان خوانده شده است.

به اساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر، 90 درصد مواد مخدر در 9 ولایت نا امن کشور تولید می گردد.

از سوی دیگر شماری از نهادی های فعال در بخش مبارزه با مواد مخدر باور دارند که این مبارزه نیاز به همکاری چندین نهاد دارد و یک اداره از عهدهء این کار به تنهایی بر آمده نمی تواند.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر در مورد گفت:

« تنها نمی شود که پولیس باشد، یا وزارت مبارزه با مواد مخدر در راس پالیسی سازی قرار داشته باشد، یا مرکز عدلی و قضایی برای محکوم نمودن قاچاقبران بزرگ مواد مخدر باشد.
اما همان قسمی که در استراتیژی مبارزه و کنترول مواد مخدر تذکر یافته این سه نهاد نه بلکه وزارت های انکشاف دهات، تحصیلات عالی، معارف، صحت عامه و زراعت نهاد های هستند که در هماهنگی نزدیک در این زمینه با هم کار کنند.»


به گفتهء آقای موحد، آنان توانسته اند درهمکاری با سایر ادارات مربوط تنها در جریان سال جاری صد ها قضیه وابسته به مواد مخدر را بررسی و صد ها تن را به اتهام قاچاق آن محکوم به جزا نمایند.

این اظهارات در حالی ابراز می گردند که با وجود مبارزهء چندین سالهء جهانی در برابر مواد مخدر در افغانستان، هنوز هم این کشور جایگاه اش را به عنوان بزرگ ترین تولید کنندهء مواد مخدر در جهان حفظ کرده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر تایید می کند که توجه و همکاری مالی جامعهء جهانی نیز در راستای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نسبت به گذشته کاهش یافته اند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG