لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

«طرفهای درگیر جنگ درافغانستان از کنوانسیون ژینوا سرپیچی کرده اند»


اندریاس ستیفنسن رییس عمومی کمیتهء سویدن برای افغانستان
اندریاس ستیفنسن رییس عمومی کمیتهء سویدن برای افغانستان
کمیتهء سویدن برای افغانستان تمام جناح های درگیر جنگ در این کشور را بخاطر سرپیچی از کنوانسیون ژینوا متهم کرده است.

مسوولان کمیتهء سویدن در افغانستان بخاطر آنچه که حمله برکارمندان صحی و استفاده نظامی از مراکز آنها خوانده شده، شکایت دارند.

اندریاس ستیفنسن رییس عمومی این کمیته در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفته است که مخالفان مسلح و تعدادی از نیرو های افغان و بین المللی به گونه عمدی بر کارمندان صحی در برخی از ولایات افغانستان حمله کرده و از مراکز آنها به عنوان سنگر استفاده می کنند.

وی می گوید که بیشتر از نیرو های افغان و بین المللی بخاطری شکایت دارند که آنها کنوانسیون ژینوا را قبول کرده، اما آن را در جریان جنگ در افغانستان، رعایت نمی کنند:

« یقیناً که ما از تمام جناح های درگیر جنگ با تهدیداتی مواجه بوده ایم، از سوی سربازان خارجی، نیرو های افغان و مخالفان مسلح.
این مخالفان مسلح قصداً به مراکز صحی ما داخل می شوند و دروازه و کلکین آن را می شکنند و به رفت و برگشت زنان بی احترامی می کنند.

حتا در برخی حالات، نیرو های افغان و خارجی هم مراکز صحی ما را محاصره کرده اند و از آنها به عنوان زندان، سنگر و محل نگهداری مواد لوژستیکی شان استفاده کرده اند.»


به اساس کنوانسیون ژینوا، طرف های درگیر جنگ باید بکوشند تا در هنگام جنگ، جان و مال غیر نظامیان مصون بماند.

رییس کمیتهء سویدن در افغانسان در عین حال می گوید که در میدان وردک و لغمان بالای مراکز، امبولانس ها و کارمندان آنها همچون حملات پیهم صورت گرفته اند.

به گفتهء وی، آنان این شکایت خود را با مسوولان نیرو های افغان و خارجی مطرح کرده اند، اما تا حالا به آن توجه نشده است.

کمیته سویدن پس از حمله شوروی سابق بر افغانستان به خدمات اش برای افغان ها در شهر پشاور پاکستان آغاز کرد و سپس در سال 2003 میلادی دفتر خود را به کابل انتقال داد.

این کمیته در افغاستان شش هزار کارمند دارد و همه ساله چهل میلیون دالر را در بخش های صحت، معارف و زراعت در این کشور به مصرف می رساند.

به گفته آقای اندریاس، این کمتیه هم اکنون در هفده ولایت افغانستان، 166 مرکز صحی دارد.

با آن که تا حالا نیرو های خارجی در باره این ادعای کمیته سویدن چیزی نگفته اند، اما وزارت دفاع افغانستان گفته است، نیرو های امنیتی افغان اجازه ندارند که در جریان جنگ به مراکز صحی، تعلیمی و محلات مقدس آسیب برسانند.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت در این باره به رادیو آزادی چنین گفت:

« اگر کسی به طور مشخص کدام موردی را سراغ دارد می تواند که آن را با وزارت دفاع شریک بسازد و ما به طور جدی آن را تعقیب می کنیم.

قطعاً جزوتام های ما در خانه های ملکی، مکاتب و کلینک ها مداخله نمی کنند و هرگز در همچون مکان ها جابجا نمی شوند.

پالیسی ما در وزارت دفاع اینست که در جریان جنگ نباید به افراد ملکی، کلینیک ها و مکاتب آسیب برسد.»


در ماه جولای سال روان میلادی اداره بین المللی صلیب سرخ هم در عکس العمل به حمله مسلحانه بر یک دفتر این اداره در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار، دفاتر خود را در ولایات ارزگان، کنر و بادغیس مسدود کرد.

در ماه نومبر سال گذشته نیز افراد مسلح ناشناس در ولایت ارزگان دو تن از رضا کاران تطبیق واکسین پولیو را به قتل رسانیدند.

این گونه حملات بالای فعالیت های موسسات خیریه در افغانستان تاثیرات منفی بجا گذاشته است.

اما حکومت افغانستان بار ها گفته که مسوولیت تامین امنیت جان کارمندان خیریه و تاسیسات آنها را به دوش دارد و تلاش های جدی برای حفاظت جان آنان، صورت می گیرند.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG