لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

رهبران جهان از نلسن مندیلا ستایش و به وی ادای احترام کردند


رهبران جهان، افراد معروف و مرد عام در سراسر جهان از میراث نلسن مندیلا ستایش و به وی ادای احترام می کنند.

این الگوی ضد نژاد پرستی به عمر 95 سالگی درگذشت.

جیکوب زوما رییس جمهور افریقای جنوبی گفت، مندیلا هنگامی که اعضای خانواده اش در اطراف او بودند، در خانهء خود در شهر جوهانزبرگ، وفات کرد.

جیکوب زوما گفت، با مرگ نلسن مندیلا، افریقای جنوبی "بزرگ ترین فرزند" خود را از دست داد.

رییس جمهور افغانستان درگذشت نلسن مندیلا رهبر پیشین افریقای جنوبی را برای مردم این کشور و تمام بشریت یک ضایعه بزرگ خوانده است.

در اعلامیهء که از سوی ریاست جمهوری افغانستان نشر شده است، حامد کرزی از نلسن مندیلا به عنوان یک رهبر عادل و یک انسان بزرگ در راستای مبارزه علیه تبعیض نژادی و خشونت یاد کرده است.

در همین حال منشی عمومی ملل متحد بانکی مون گفت که مندیلا شخصیت بزرگی برای تامین عدالت بود، کسی که برای حیثیت، مساوات و آزادی بشری مبارزه نمود.

از سوی دیگر بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفت که جهان یکی از افراد با نفوذ و دلیر را از دست داد.
رییس جمهور اوباما دستور داده است که به احترام نلسن مندیلا بیرق ایالات متحده امریکا بر فراز قصر سفید نیمه بر افراشته باشد.

ویلادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از مندیلا ستایش کرده و او را عالی ترین سیاست مدار عصر نوین خوانده است.

الیزابت ملکه بریتانیا گفته است که از خبر درگذشت مندیلا عمیقاً غمگین شده است.

رهبران اروپایی، رییس جمهور چین و تعداد زیاد از چهره های معروف در اعلامیه ها به مندیلا ادای احترام کرده و از او به عنوان چهرهء به یاد ماندنی قرن 20 یاد کرده اند.

صدراعظم بریتانیا دیوید کامرون گفته است که روشنایی بزرگ جهان خاموش شد.

من موهن سنگهـ صدراعظم هند گفت که مرگ مندیلا برای هند نسبت به افریقای جنوبی ضایعه برزگ است زیرا وی یک گاندی حقیقی بود.

شیمان پرس رییس جمهور اسراییل گفت که نلسن مندیلا مبارز حقوق بشری با تبعیض نژادی طوری مبارزه کرد که اثر آن هرگز از بین نخواهد رفت.

محمود عباس رهبر فلسطینی ها گفته است که این سخنان تاریخی مندیلا را هرگز فراموش نخواهند کرد که گفته بود "انقلاب افریقا تا زمانی به هدف اش نخواهد رسید که فلسطینیان آزادی به دست نیاورند.»

و عبدالله گل رییس جمهور ترکیه گفته است که مندیلا مفکورهء جهان را تغییر داد.

نلسن مندیلا پیش از آن که افریقای جنوبی را از حاکمیت نژاد پرستانهء اقلیت های سفید پوست به سوی یک جامعهء دموکراتیک رهبری کند، 27 سال را در زندان سپری کرد.

پس از رهایی اش از زندان در سال 1990، مندیلا نخستین رییس جمهور سیاه پوست و اولین رییس جمهور افریقای جنوبی در نتیجهء انتخابات دموکراتیک شد.
XS
SM
MD
LG