لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

نظریات برخی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری در مورد امضای توافقنامه امنیتی!


هر چند کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، در رابطه به امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن محتاطانه ابراز نظر می کنند، اما با آن هم در این خصوص نظریات مختلف دارند.

تعدادی از این کاندیدان روی امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن توسط حکومت رییس جمهور کرزی تاکید می ورزند.

هدایت امین ارسلا یکی از این کاندیدان است که ترجیح می دهد این توافقنامه توسط حکومت فعلی امضا شود.

به باور آقای ارسلا، چون قرارداد امنیتی و دفاعی با واشنگتن جزِ از سند همکاری های درازمدت ستراتیژیک است، بناءً این توافقنامه نیز باید در حال حاضر امضا گردد:

« من معتقد هستم چون مذاکره در مورد این سند از سوی حکومت فعلی صورت گرفته است و لویه جرگه مشورتی نیز در همین دوره در این خصوص برگزار شده، پس باید همین حکومت توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن را امضا کند.»

این سخنان در حالی ابراز می گردند که رییس کمیته نظامی سنای امریکا کارل لیفن گفته است که امریکا می تواند توافقنامهء امنیتی را با حکومت آینده افغانستان امضا کند.

در عین حال شماری از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان که به روز دوشنبه در کابل با برخی از رسانه ها صحبت می کردند گفتند، نیازی برای امضای فوری توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن وجود ندارد.

قطب الدین هلال یکی از این کاندیدان می گوید که مشوره های لویه جرگه مشورتی هم نباید در این زمینه نادیده گرفته شود:

« مشوره های لویه جرگه که در سی و یک ماده تدوین شده و سیزده ماده آن تفسیر می خواهد ابتدا باید عملی شوند باید به این موضوعات جواب داده شود زیاد عجله در کار نیست، ما به روابط سیاسی و اقتصادی با امریکا و تمام جهان ضرورت داریم.»

در این میان برخی از معاونین کاندیدان ریاست جمهوری آینده، نقش امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را در زنده گی مردم افغانستان مهم می خوانند.

حبیبه سرابی معاون داکتر زلمی رسول می گوید که امضای این پیمان نه تنها در بخش امنیتی تاثیر گذار است بلکه در بخش اقتصادی نیز نقشِ به سزایی دارد:

« امضای قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن از مسایلی مهمی است که در زنده گی مردم افغانستان نقش مهم دارد، امضای این سند نه تنها در بخش امنیت بلکه در بخش اقتصادی نیز نقش به سزایی دارد و من به این باور هستم که این پیمان امضا خواهد شد.»

از سوی دیگر داکتر عبدالله عبدالله یک کاندید دیگر انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور، شرایط رییس جمهور کرزی را در رابطه به امضای توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن غیر عملی می داند.

پس از آن که لویه جرگه مشورتی برای امضای قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن رای مثبت داد، رییس جمهور کرزی برخی از پیش شرط های را در این زمینه مطرح کرد.

به گفتهء آقای کرزی، تا زمانی که صلح و ثبات در افغانستان تامین نشود، عملیات و تلاشی خانه های افغان ها توسط نیرو های خارجی توقف نیابد و شفافیت در انتخابات این کشور تضمین نگردد، این توافقنامه امضا نخواهد شد.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG