لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

ستانکزی: امریکا در رابطه به سند امنیتی از حامد کرزی نا امید شده است


نصر الله ستانکزی یکی از کارشناسان سیاسی
نصر الله ستانکزی یکی از کارشناسان سیاسی
برخی از کارشناسان سیاسی باور دارند که امریکا به هر صورت خواهان امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن است.

اما آنان می گویند که موقف امریکا در این خصوص بخاطری نرمتر شده که از رئیس جمهور کرزی در رابطه به امضای این سند مایوس شده است.

نصر الله ستانکزی یکی از کارشناسان سیاسی در مورد اینکه چرا امریکا آماده شده تا توافقنامه امنیتی و دفاعی را پس از برگزاری انتخابات به امضا برساند، گفت:

« امریکا به هر صورت خواهان امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با افغانستان است، دوم اینکه ممکن امریکا آماده شود تا قناعت رئیس جمهور کرزی را به گونه علنی و یا غیر علنی فراهم بسازد و نقطه سوم این که امریکا بخاطر عدم امضای این توافقنامه از رئیس جمهور کرزی نا امید شده باشد و بخواهد که باکسی دیگر که در آینده رئیس جمهور افغانستان می شود با وی امضا کند. »

پیش از این مقام های امریکایی پا فشاری می کردند که اگر رئیس جمهور کرزی تا پایان سال 2013 توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را امضا نکند آنان روی خروج تمام سربازان خارجی از این کشور غور خواهند کرد.

اما جان کری وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با تلویزیون ای،بی،سی که به روز یکشنبه نشر شد گفته است حتمی نیست که این توافقنامه تا پایان ماه جنوری 2013 به امضا برسد.

آقای کری در این مصاحبه ابراز داشته است که آنان مطمین اند که رئیس جمهور کرزی یا رئیس جمهور آینده افغانستان این توافقنامه را با امریکا امضا خواهد کرد اما گفته است که رئیس جمهور کرزی باید این کار را انجام دهد.

ریاست جمهوری افغانستان تا کنون در مورد این مساله ابراز نظر نکرده است.

موقف امریکا در خصوص امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن در حالی تغییر کرده که رئیس جمهور کرزی هفته گذشته در یک مصاحبه با روزنامه فرانسوی لی موند گفت که امریکا در خصوص امضای این توافقنامه مانند یک قدرت استعمارگر برخورد می کند.

از سوی هم تعدادی از آگاهان باور دارند که وزیر خارجه امریکا بخاطر پایان دادن به تنش های لفظی میان مقام های امریکایی و رئیس جمهور کرزی و پایان بخشیدن به جنگ روانی در این خصوص تغییر موضع داده است.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان:
« این بحث به یک گفتگوی مطبوعاتی مبدل شد و شکل یک جنگ روانی را بخود گرفت که این مساله مایه نگرانی برای مردم افغانستان و ملت امریکا شد.
جانب ایالات متحده تا بخاطر سرد ساختن این وضعیت خواست تا موضع گیری داشته باشد تا اول به این تنش ها میان مقامات امریکایی و رئیس جمهور کرزی و تیم اش پایان بدهد و ایالات متحده امریکایی موضع گیری را اعلام بکند تا از نگرانی ها در این خصوص کاسته شود. »


نزدیک به یک ماه قبل لویه جرگه مشورتی امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا را تایید کرد، اما رئیس جمهور کرزی گفت تا زمانی که عملیات سربازان خارجی بر خانه های افغانها متوقف نشود و امریکا صلح و امنیت را در افغانستان ضمانت نکند این توافقنامه را امضا نمی کند.

مقام های ریاست جمهوری بارها گفته اند که حتمی نیست تا توافقنامه امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا توسط رئیس جمهور کرزی به امضا برسد بلکه به گفته آنان امکان دارد این توافقنامه پس از برگزاری انتخابات با رئیس جمهور جدید این کشور امضا شود.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG