لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

از هر 25 افغان یک تن آن برای مدتی مهاجر بوده است


حکومت افغانستان می گوید که در دوازده سال گذشته نزدیک به شش میلیون افغان دوباره به کشور برگشته اند. افغانستان کشوری است که بیشترین رقم مهاجران را در کشورهای خارجی دارد، براساس یافته های سازمان ملل متحد از هر چهار مهاجر در کشورهای بیرونی یک تن آن افغان است.

وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که از هر 25 افغان یک تن آن برای مدتی در بیرون از این کشور مهاجر بوده است. به اساس معلومات این وزارت در چند سال اخیر از هر یکصد افغان مهاجر 25 تن آنان دوباره به کشور برگشت اند که بیشتر آنان مهاجران افغان مقیم ایران و پاکستان بوده اند.

اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:
« پس از سال 1381 که حکومت جدید در کشور تشکیل شد تا کنون 5 اعشاریه هفت میلیون هموطن ما به افغانستان برگشت کرده اند. بیشترین برگشت کننده گان از کشور پاکستان در ولایات شرقی مستقر شدند و هموطنان ما که از جمهوری ایران بازگشت کرده اند در ولایت های هرات، فراه و نیمروز مستقر شده اند. »
اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان
اسلام الدین جرات سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان

آقای جرات افزود که هم اکنون حدود شش میلیون افغان در 73 کشور جهان به عنوان مهاجر زندگی می کنند. به گفتهء وی از این میان یک عشاریه هفت میلیون افغان در پاکستان و حدود یک میلیون دیگر با اسناد قانونی در ایران زندگی می کنند.

سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می گوید، افغان های که بدون اسناد قانونی در این کشور ها زندگی می کنند به یک میلیون تن می رسد. به اساس گزارش ها پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان در سال 1381 الی 1386 افغان های مهاجر به گونه کتله یی به کشور برگشتند اما بعداً این روند محدود شده است.

مسوولان وزارت مهاجرین و عودت کننده گان می گویند که 60 درصد این مهاجرین پس از برگشت به کشور به مناطق اصلی شان نرفتند بلکه در شهر ها بزرگ جاگزین شده اند. بیشتر این افراد در ولایات کابل، بلخ، هرات، ننگرهار، قندهار و قندوز مسکن گزین شده اند.

به اساس گزارش ها نا امنی ها و مساعد نبود زمینه کار در بسیاری از ولایات کشور سبب شده تا بسیاری از مهاجرین دوباره به منازل اصلی شان نروند:
« در کابل نیز بیشترین بیجا شده گان را داریم اما در ولایت هلمند نیز بیشترین بیجا شده گان داخلی زنده گی می کنند.
تنها 26 هزار خانواده دو سال قبل در هلمند زنده گی می کردند که از ولایت های فراه، غور، بادغیس، بدخشان و تخار بودند که به دلیل خشکسالی، نبود کار و یا هم ناامنی های که در ولایات وجود دارد در هلمند زنده گی می کردند.
در ولایت کابل در حال حاضر به تعداد پنجهزار خانواده بیجا شده داریم که در 16 ناحیه به صورت خیمه نشین و یا در مخروبه ها زنده گی می کنند. »


در این حال کمیشنری عالی سازمان مل متحد در امور پناهندگان می گوید که در سراسر جهان به تعداد بیست و پنج میلیون تن مهاجر اند که از هر چهار تن آنان یک آن افغان است.
نادر فرهاد سخنگوی این کمیشنری:
« در 70 کشور اروپایی، امریکایی و آسیایی افغانها حضور دارند که درخواست پناهنده گی داده اند تعدادی از آنان قبول شده اند و پرونده های تعداد دیگر شان در حال قبول شدن است و تعدادی شان هم رد پناهنده گی بدست آوردند. »

براساس گزارش ها در این مدت هستند خانواده های که پس از برگشت به کشور به دلیل شرایط نامساعد زنده گی دوباره مجبور به ترک کشور و مهاجرت به کشورهای بیرونی شده اند.

مسوولان کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و حکومت افغانستان برگشت دوباره افغان ها به خارج از کشور را تایید می کنند اما می گویند که در این ارتباط ارقام دقیق در دست ندارند.

باز هم نادر فرهاد:
« این را می پذیریم یک تعداد مهاجرین که به کشور برگشته بودند دوباره به پاکستان مهاجرت کردند. نبود امکانات و سرپناه، نبود آب صحی آشامیدنی، اشتغال، ناامنی در برخی از ولایت های کشور از جمله عواملی هستند که یک تعداد مردم دل بسته نمی کنند تا به کشورشان برگردند. »

به اساس گزارش ها نا امنی ها و بیکاری در افغانستان سبب شده تا یک تعداد مردم مجبور به ترک دوباره وطن شوند.

مقام های وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می گویند که برای جلوگیری از مهاجرت افغان ها به کشور های خارجی ستراتیژی ملی را به همکاری سازمان ملل متحد تهیه و جهت تصویب به شورای ملی فرستاده اند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG