لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

اردوی افغانستان در زمینه انتقال زخمیان هنوز هم مشکل دارد


مسوولان بخش صحیه وزارت دفاع افغانستان می گویند که هنوزهم با کمبود امکانات به خصوص امبلانس های هوایی برای انتقال مجروحین اردو از میدان جنگ به مراکز صحی روبرو اند.

عبدالقیوم طوطا خیل رییس صحیه وزارت دفاع به روز چهارشنبه در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، هم اکنون در چهار ولایت کشور شفاخانه های برای تداوی مجروحین و مریضان اردوی افغان وجود دارند.

اما به گفتهء آقای طوطاخیل، نبود امکانات هوایی برای انتقال زخمی های اردوی ملی به مراکز صحی، هنوزهم به عنوان یک مشکل وجود دارد:

« بعضاً ما مشکلاتی در قسمت تخلیه داریم چرا که امبولانس های هوایی نداریم، هر جای که جنگ و مداخلات است طبعاً در آنجا زخمیان می باشند و در هر جای که انتقال قوت ها صورت می گیرد حادثات ترافیکی رخ می دهد، هم اکنون در حدود هزار بستر فعال در چوکات بخش صحیه ستر درستیز موجود است، ما شفاخانه های دوصد بستر را در قندهار، هرات، بلخ و پکتیا داریم و عنقریب یک دوصد بستر دیگر در گمبیری ننگرهار هم فعال می شود. »

آقای طوطا خیل همچنان می گوید که قرار است به زودی حکومت افغانستان دو هلیکوپتر مجهز با امکانات طبی را در اختیار بخش صحیهء وزارت دفاع قرار بدهد.

این در حالی است که پیش از این شماری از سربازان اردوی افغان در تماس تلیفونی از بخش های مختلف کشور گفته اند که بیشترین همسنگران خود را بخاطر نبود امکانات انتقال به مراکز صحی در میدان جنگ از دست میدهند.

در عین حال مسوولان بخش صحیه وزارت دفاع افغانستان می گویند که با وزارت صحت عامه کشورهم در خصوص فراهم آوری امکانات تداوی مریضان اردوی ملی در شفاخانه های ملکی به تفاهم رسیده اند.

به گفته آنها، تا یک ماه دیگر وزارت صحت عامه افغانستان امکانات را طوری در شفاخانه های ملکی در 34 ولایت کشور فراهم می سازد که در حالات اضطراری مجروحان نیروهای امنیتی هم در این شفاخانه ها تداوی گردند.

عبدالقیوم طوطا خیل رییس بخش صحیه می گوید که با فعال شدن این مراکز، میزان تلفات نیروهای امنیتی به خصوص اردوی ملی کاهش خواهد یافت:

« هماهنگی که صورت گرفته شکلی است که در قسمت تخلیه و معالجه و حادثات و حالات اضطراری به شکل مشترک کار بکنیم در سی و چهار ولایت 34 شفاخانه در نظر گرفته شده و در هر کدام آنها همیشه ده الی بیست بستر فعال موجود خواهد بود و داکتران نظامی و ملکی با هم مشترکاً کار خواهند کرد، مریضان ملکی را ما هم می پذیریم و آنها هم مریضان قوت های نظامی را تحت تداوی قرار خواهند داد. »

به اساس معلومات مسوولان در بخش صحیه وزارت دفاع افغانستان، کشورهای کمک کننده وعده سپرده اند که هفت شفاخانه سیار را که هر کدام یک میلیون دالر هزینه برداشته به دسترس وزارت دفاع قرار می دهند.

گفته شده پیش از این نیروهای خارجی در بخش انتقال زخمی های نیروهای امنیتی افغان از میدان جنگ نقش اساسی داشتند. هم اکنون حدود ده هزار داکتر، نرس و کارمندان خدماتی در بخش صحیه وزارت دفاع افغانستان مصروف فعالیت اند.

نگرانی بخاطر نبود امکانات لازم برای انتقال زخمی های اردوی ملی به مراکز صحی در حالی مطرح شده که نیروهای امنیتی افغان باید پس از بیرون شدن نیروهای خارجی در پایان سال 2014 میلادی از افغانستان تمام مسوولیت های امنیتی را در کشور به عهده گیرند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG