لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

موسی زی: امیدواریم مذاکرات ناتو و افغانستان نتایج مثبت در پی داشته باشد


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان ابراز امیدواری می کند که گفتگو ها در خصوص چگونگی حضور نیرو های ناتو پس از سال 2014 میلادی در این کشور نتایج مثبت را در پی داشته باشد.

در حالی که رییس جمهور کرزی هنوز هم برای امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا آماده نشده، اما وزارت خارجهء افغانستان ابراز امیدواری می کند که گفتگو های آغاز شده در خصوص چگونگی حضور نیرو های ناتو در این کشور به گونه درست آن به پیش بروند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که این گفتگو ها به روز شنبه آغاز شده اند:

« دیروز مذاکرات میان مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان داکتر صاحب سپنتا و از جانب ناتو سفیر ملکی ناتو در افغانستان آغاز شد، ما امیدوار هستیم که این مذاکرات در آینده نزدیک در فضای مثبت و سازنده نهایی شود تا ما بتوانیم متن موافقتنامه حضور قوای ناتو را در افغانستان پس از سال 2014میلادی بین دو طرف نهایی و آماده امضا بسازیم.»

آقای موسی زی همچنان گفت، مذاکرات روی امضای یک تفاهمنامه که در آن چگونگی حضور نیرو های ناتو پس از سال 2014 میلادی در افغانستان مشخص گردد به خواست حکومت این کشور آغاز شده است.

گفته می شود ناتو در نخست می خواست تا این گفتگو ها پس از امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا صورت گیرند، اما به اساس تقاضای افغانستان ناتو در حال حاضر با آغاز این گفتگو ها توافق نشان داد.

گفتگو ها در مورد چگونگی حضور نیرو های ناتو در افغانستان پس از سال 2014 میلادی به روز شنبه آغاز گردید.

سخنگوی وزارت خارجه می گوید، حضور نیرو های بین المللی بدون موجودیت یک توافقنامه با حکومت افغانستان در این کشور غیر قانونی خواهد بود از این رو داشتن یک توافقنامه با ناتو یک نیاز است.

اما جانان موسی زی تاکید دارد که حضور نیرو های ناتو پس از سال 2014 میلادی در افغانستان جنبه محاربوی و نظامی نخواهد داشت:

« نقش سازمان ناتو پس از سال 2014میلادی در افغانستان هیچ جنبه محاربوی نخواهد داشت و در سه بخش عمده متمرکز خواهد بود، تجهیز، آموزش و کمک به قوای امنیت ملی در افغانستان البته هر گونه حضور قوای ناتو در این کشور پس از سال 2014میلادی مستلزم یک موافقتنامه دو جانبه بین حکومت افغانستان و سازمان ناتو می باشد.»

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی سازمان ناتو به روز شنبه از آغاز گفتگو ها در خصوص توافقنامه میان افغانستان و ناتو استقبال کرد.

اما وی گفت، تا زمانیکه توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا به امضا نرسد، این توافقنامه نیز امضا نخواهد شد.

این اظهارات پرسش های را به میان آورده است که ممکن این مساله هم یک نوع فشار بخاطر امضای توافقنامه امنیتی از سوی امریکا بالای حکومت افغانستان باشد.

اما مقام های افغان می گویند، تا زمانی که در توافقنامه ها منافع افغانستان در نظر گرفته نشود، هیچ فشاری آنان را وادار به امضای توافقنامهء کرده نمی تواند.

پیش از این گفته شده که هرگاه حکومت افغانستان با امریکا و ناتو به توافق برسد، پس از سال 2014 میلادی بین ده تا پانزده هزار نیروی بین المللی در این کشور باقی خواهند ماند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG