لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

اندرو ویلدر: به خاطر جنجال با کرزی، نباید مردم افغانستان مجازات شود


بعد ازاینکه قانونگذاران کمک های انکشافی امریکا را برای افغانستان به نصف کاهش دادند، ادارهء رییس جمهور بارک اوباما، راه های دیگر را برای کمک مالی با این کشور در آینده مورد بررسی قرار می دهد.

رییس جمهور امریکا روز جمعه لایحه را امضاء کرد که براساس آن قانونگذاران در سال مالی 2014 میلادی برای افغانستان 1 اعشاریه 12 ملیارد دالر کمک های مالی را تصویب کردند. اما تا هنوز به درستی روشن نیست که افغانستان در سال مالی 2014 به چه مقدار کمک بدست خواهد آورد.

امکان دارد اداره انکشاف بین المللی ایالات متحدهء امریکا یا یو. اس. اید و وزارت خارجه این کشور، متمم 1 اعشاریه 12 ملیارد دالر، تخصیص مصرف ناشدهء سال مالی 2013 میلادی را نیز بدست آورد.

اندرو ویلدر که برنامه های افغانستان و پاکستان را در انستیتوت صلح امریکا مدیریت می کند و سال ها در این منطقه کار کرده است می گوید:
" در حالیکه همه می دانستند که بودجهء انکشافی کاهش می یابد، اما هیچ کس توقع نداشت که این کاهش تا 50 در صد برسد."

او گفت، این مساله وضعیتی را به میان خواهد آورد که جبران آن در سال های آینده دشوار خواهد بود.

بر اساس گفته های مقامات رسمی امریکا ادارهء انکشاف بین المللی ایالات متحدهء در کنار سایر ادارات انکشافی و برنامه های کمکی وزارت خارجه در بیرون از این کشور، 1 اعشاریه 67 ملیارد دالر را برای افغانستان تقاضا کرده بود که به طور مجموعی این کمک ها به افغانستان به 2 اعشاریه 19 ملیارد دالر می رسید.
خبرگزاری رویترز می نویسد:
کاهش بزرگ در کمک های ایالات متحدهء امریکا بر ادامهء برنامه های صحی، معارف، زراعت و سایر برنامه های کمک رسانی تاثیر گذار خواهد بود. همچنان امکان دارد که این کاهش در آستانهء خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان امسال باعث بی ثباتی در این کشور نیز شود.

این در حالیست که کابل و واشنگتن تاکنون موافقتنامهء همکاری های امنیتی دوجانبه را امضاء نکرده اند که بر اساس آن تعدادی از عساکر امریکایی در افغانستان باقی می مانند.

کاهش در بودجهء کمک های انکشافی امریکا به افغانستان همچنان بر کمک های دیگر کشور های جهان به افغانستان که در کنفرانس سال 2012 میلادی در توکیو گردهم آمده بودند، نیز تاثیربجا خواهد گذاشت.

به نوشتهء خبرگزاری رویترز علت کاهش این کمک ها تنش ها بین حکومت امریکا ، کانگرس و ادارهء انکشاف بین المللی برای کمک به افغانستان و نارضایتی اعضای کانگرس از حکومت افغانستان می باشد.

فساد اداری از سال 2001 میلادی به این سو و مصرف بی جای پول ها در افغانستان همچنان یکی از عوامل کاهش این کمک های به شمار می رود.

اندرو ویلدر رییس برنامه های افغانستان و پاکستان در انستیتوت صلح امریکا می گوید، اعضای کانگرس باید محتاط باشند که به خاطر جنجال روی امضاء توافقنامهء امنیتی با حامد کرزی، نباید مردم افغانستان را مجازات کنند.
XS
SM
MD
LG