لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

راشد: حکومت برای پروگرام ماین پاکی بودجه مشخص تخصیص دهد


مرکز هماهنگی امور ماین پاکی در افغانستان می گوید که به دلیل موجودیت نا امنی ها در کشور نیاز است تا برنامه های پاکسازی ماین در کشور تا چند سال دیگر هم ادامه یابد.

محمد صدیق راشد رییس این مرکز می گوید که با وجود حمایت جامعه جهانی از روند ماین پاکی در افغانستان هنوز هم ماین های جاسازی شده در کشور به عنوان یک تهدید جدی در برابر جان مردم قرار دارند.

آقای راشد به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در مقایسه با سال گذشته کمک های جامعه جهانی در بخش ماین پاکی کاهش یافته و آنان خواهان تخصیص بودجه مشخص از سوی حکومت اند:

« در مجموع برای ده سال ما به 450 میلیون دالر نیاز داریم. اما تشویش داریم که اگر از طریق بودیجه ملی یک بودیجه تخصیص داده نشود خطر آن میرود کشور های که در 25 سال صد ها میلیون دالر به این برنامه کمک کرده اند آهسته آهسته توجه شان کم خواهد شد و برنامه ماین پاکی بسیار محدود خواهد شد.
نسبت به سال گذشته 25 فیصد کمک های بین المللی به برنامه ماین پاکی کاهش یافته است. »


آقای راشد افزود که بارها پیشنهاد تخصیص بودجه به ادارهء ماین پاکی را به وزارت مالیه کشور فرستاده اند اما تا اکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

وی همچنان از کشور های تمویل کننده نیز خواست تا به کمک های شان در بخش ماین پاکی ادامه داده و از این برنامه در افغانستان حمایت کنند.

افغانستان در سال 2002 میلادی به معاهده اوتاوا پیوست که بر اساس آن این کشور ظرف 10 سال از وجود ماین ها باید پاکسازی می گردید.

اما برنامه های پاکسازی ماین در افغانستان از سوی دولت های عضو کنوانسیون منع ماین های ضد پرسونل برای 10 سال دیگر تمدید شد.

مسوولان مرکز هماهنگی امور ماین پاکی افغانستان ادامه نا امنی ها، کمبود تجهیزات و بودجه را از عواملی می خوانند که به گفتهء آنان مانع تطبیق کامل برنامه های ماین پاکی در این کشور می شود.

از سوی هم وزارت مالیه افغانستان می گوید که تنها یکبار از سوی مسوولان مرکز هماهنگی ماین پاکی پیشنهاد تخصیص بودجه صورت گرفته وآنان متعهد به هرگونه همکاری با این نهاد اند.

قادر جیلانی سخنگوی این اداره:
« با موسسه ماین پاکی ما یک جلسه داشتیم و در باره موضوع ماین پاکی بحث کردیم اما خود شان این مساله را تعقیب نکردند و اگر تعقیب می کردند شاید حالی یک نتیجه میداد. ماین پاکی یک پروژه مهم است، این یک منفعت ملی است.

بودجه سال 1393 از سوی پارلمان تصویب گردیده ولی باآنهم در بودجه سال 1394 مسوولان این اداره اگر بیایند و خواسته هایشان را برای ما تقدیم کنند ما هم با درنظرداشت امکانات مالی خود به هر اندازه که امکان باشد بودیجه برایشان داده می شود. »


هرچند گفته می شود که هفتاد و هشت درصد افغانستان از وجود ماین ها پاکسازی گردیده اما به گفتهء مسوولان اداره ماین پاکی هنوز هم بیش از 600 هزار افغان در فاصله 500 متری کشتزار های ماین زنده گی می کنند.

در عین حال آگاهان می گویند که هنوز هم جاسازی ماین ها در بخش های مختلف کشور از سوی مخالفان مسلح دولت ادامه دارد.

به باور آنان این خود یک مشکل جدی در برابر روند پاکسازی کامل افغانستان از وجود ماین ها است.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG