لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

تفاهمنامهء نصب اولین ماهوارهء افغانستان در فضا، امضا شد


تفاهمنامه نصب اولین ماهوارهء افغانستان در فضا به روز چهارشنبه میان مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی این کشور و شرکت یوتل ست اروپایی در کابل به امضا رسید.

به گفتهء مسوولان در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، اولین ماهوارهء این کشور (افغان ست یک) نام داشته و توسط شرکت یوتل ست در 48 درجه شرقی در فضا جابجا می گردد.

امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در مراسم امضای قرارداد نصب این ماهواره با مسوول شرکت یوتل ست گفت، ماهوارهء ( افغان ست یک ) بر علاوه ارزش تاریخی و معنوی اش، سالانه 15 میلیون دالر عاید برای افغانستان خواهد داشت.

آقای سنگین می گوید، اولین ماهوارهء افغانستان به زودی فعال خواهد شد و مردم کشور از خدمات آن مستفید می گردند:

« پس از رسیدن به موافقه، دو نیم سال دیگر را در بر می گرفت که ما صاحب ستلایت شویم بخاطریکه دیزاین ماهواره، آنرا به فضا پرتاب کردن و آنرا فعال ساختن وقت می خواست.
اما به اساس تفاهم با شرکت یوتل ست این کار فقط یک ماه را در بر می گیرد، بخاطریکه این شرکت فعلاً ماهواره در فضا آماده دارد و تنها موقعیت آن را تغییر می دهد و آن را به موقعیت افغانستان عیار می کند که انشاالله ظرف یک ماه آینده این ماهواره آماده عرضه خدمات می باشد.»


به گفتهء مسوولان وزارت مخابرات افغانستان، این ماهواره از ده سال به این طرف در فضا جابجا شده و برای پنج سال دیگر نیز قابل استفاده می باشد.

اما آقای سنگین می گوید، به اساس عقد قرارداد، شرکت اروپایی یوتل ست در بخش نصب ماهوارهء دوم نیز با افغانستان همکاری می کند.

وی همچنان گفت، با فعال شدن این ماهواره در فضا افغانستان به سهولت های زیاد در بخش ارتباطات تیلفونی، انترنت، نشرات تلویزیون ها و توزیع تذکره های الکترونیکی دست پیدا می کند.

به گفتهء وزارت مخابرات افغانستان از چهارده ماه به این طرف تلاش ها به هدف نصب اولین ماهوارهء کشور در مدار فضا به همکاری سایر ارگان های مربوط دولتی آغاز شده اند.

این وزارت قرارداد نصب ماهواره در مدار فضا را به داوطلبی گذاشت و سرانجام شرکت یوتل ست که گفته می شود تجربه کافی در نصب ماهواره دارد، این قرارداد را بدست آورد.

مسوولان این شرکت می گویند، تا حال به تعداد 36 ماهواره را در فضا جابجا کرده و نتایج خوبی را نیز از آن حاصل کرده اند.

میشل دی روزین مسوول شرکت اروپایی یوتل ست ابراز امیدواری کرد که ماهوارهء «افغان ست یک» برای افغانستان موثر تمام شود:

« من امروز امیدوارم و باور دارم این ستلایت که در آینده مربوط شما می شود به ملت شما نتایج ارزنده و مثبت را ببار آورد که نه تنها در بخش اقتصادی شما را کمک کند بلکه در بخش های اجتماعی نیز مفاد آن به شما برسد همان گونه که در فرانسه و کشور های دیگر جهان موثریت داشته است.»

از سوی هم مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گویند، با نصب ستلایت یا ماهوارهء (افغان ست یک) نشرات تلویزیون های افغانستان بر علاوه مناطق دور دست، در کشور های همسایه، آسیای میانه، ترکیه و برخی کشور های عربی به آسانی قابل دسترس می گردد.

با وجود تلاش های حکومت افغانستان برای تامین ارتباطات و نصب ماهوارهء این کشور در مدار فضا، هنوز هم انتقاد های وجود دارند که بیشتر مردم در مناطق دور دست به رسانه های تصویری و خدمات انترنتی دسترسی کامل ندارند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG