لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

ارغندیوال: برق وارداتی، اقتصاد افغانستان را زیانمند ساخته است


عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد افغانستان
عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد افغانستان
وزیر اقتصاد، وابسته گی افغانستان به برق وارداتی را که به باور وی پایدار نخواهد بود، از عوامل اساسی عدم پیشرفت صنایع در کشور می داند.

به گفتهء وزیر اقتصاد افغانستان اتکا به استفاده از برق وارداتی، اقتصاد این کشور را زیانمند ساخته است.

عبدالهادی ارغندیوال به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل همچنان گفت که همین وابسته گی به برق وارداتی سبب شده که به ایجاد صنایع و فابریکه ها در کشور توجه نشود.

وی استفاده از برق وارداتی را شکننده و خطرناک به اقتصاد افغانستان می داند:

« ما صنایع خود را به اساس برق وارداتی نمی توانیم که تاسیس کنیم، بخاطریکه متاسفانه دو عامل وجود دارد که اعتماد بالای برق وارداتی بخصوص در بخش صنایع یک نوع خطر بزرگ است که ما باید آن را بپذیریم، یک اینکه اگر روابط سیاسی با این کشور های که ما از آنها برق وارد می کنیم خراب شود، یک سوچ است که می زنند و ما بی برق می شویم، اگر خانه های ما برق نداشته باشد، شمع و الکین روشن می کنیم و اگر فابریکه ما برق نداشته باشد باز چی خواهیم کرد؟»

آقای ارغندیوال همچنان گفت، کشور های فراهم کننده برق وارداتی به افغانستان، کشور های رو به رشد اند و ممکن تا چند سال آینده نتوانند که نیازمندی افغانستان را در این عرصه برآورده سازند.

به باور وی، هم اکنون افغانستان ظرفیت تولید 23 هزار میگاوات برق آبی را دارد، در حالیکه مردم در این کشوربه 7 هزار میگاوات برق نیاز دارند.

وزیر اقتصاد از دولت افغانستان خواست تا به خاطر بهبود وضع اقتصادی و جلوگیری از فرار پول از کشور به تولید برق در داخل توجه کند.

در عین حال مسوولان شرکت برشنا اظهارات وزیراقتصاد را تایید کرده و گفته اند که در حال حاضر وزارت انرژی و آب روی پالیسی به هدف خودکفایی افغانستان در بخش تولید برق کار می کند.

وحید الله توحیدی مسوول بخش مطبوعات شرکت برشنا در رابطه به رادیو آزادی چنین گفت:

« من سخنان وزیر اقتصاد کشور را بخاطر تایید می کنم که باید هر کشور متکی به اقتصاد، عواید و انرژی خود باشد و اگر ما منتظر این باشیم که از جای دیگری برق را بگیریم و باید همین گونه برق داشته باشیم و از خود نداشته باشیم طبعاً که در درازمدت این وابسته گی بخاطر بهبود اقتصاد افغانستان خوب نیست.»

به گفته آقای توحیدی، هم اکنون افغانستان از کشور های ازبکستان، تاجکستان و ترکمنستان 500 میگاوات برق را خریداری می کند.

به گفته وی، حکومت افغانستان سالانه حدود 180 میلیون دالر را برای خرید همین مقدار برق، به این کشور ها می پردازد.

با آن که گفته می شود وزارت انرژی و آب روی پالیسی به هدف تولید برق در افغانستان کار می کند، اما روشن نیست که آیا این پالیسی در عمل تطبیق می شود یا نه؟

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG