لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

رهبران بلند رتبه طالبان در پاکستان توسط چه کسی به قتل می رسند؟


برخی از روزنامه های غربی مقالاتی را در مورد قتل مولوی عبدالرقیب سابق وزیر امور مهاجرین رژیم طالبان، به نشر رسانده اند.


والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال چاپ امریکا در مقالهء در این باره می نویسد:
مولوی عبدالرقیب در پروسه صلح افغانستان یک رهبر مهم طالبان و یک شخص متعهد به صلح به شمار میرفت و قتل او امکان دارد تردید را در حل سیاسی افغانستان به میان آورد.

روزنامه والستریت ژورنال می نویسد، این معلوم نیست که رهبران بلند رتبه طالبان در پاکستان توسط چه کسی به قتل می رسند؟ آیا این کار استخبارات پاکستان و یا افغانستان بوده و یا نتیجه اختلافات درونی در صفوف طالبان می باشد؟

تا حال کسی مسوولیت قتل مولوی رقیب را به عهده نگرفته است. حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و طالبان هر دو قتل مولوی رقیب را تقبیح کردند.

والستریت ژورنال می نویسد، سخنگوی طالبان در اعلامیه کشته شدن مولوی عبدالرقیب را محکوم و گفته است که دشمن با ترور مجاهدین به اهداف اش نخواهد رسید.

روزنامه می افزاید، مولوی رقیب با یکی از رهبران طالبان بنام آغا جان معتصم ارتباط نزدیک داشت که با حکومت رییس جمهور کرزی در پروسه صلح فعالیت می کرد و او چندین بار به دوبی سفر کرده بود.

روزنامه والستریت ژورنال در ادامه می نویسد، آغاجان معتصم در پروسهء گفتگو صلح با حکومت افغانستان از ملاعمر رهبر طالبان اجازه نگرفته بود.

روزنامه می نویسد، قبل از این نصرالدین حقانی یکی از رهبران شبکه حقانی در ماه نوامبر سال گذشته، در اسلام آباد نزدیک منزل اش توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد و در ماه دسمبر دو تن از رهبران طالبان بنام نورالله هوتک و ملا عبدالمالک در کویته به قتل رسیدند.


وکاتیف دام کام

در مورد قتل مولوی عبدالرقیب ژورنالیست سمیع یوسفزی در صفحهء انترنتی وکاتیف دات کام یک مقالهء تحلیلی را به نشر سپرده که در بخش از آن آمده است:

دوستان و رفقای مولوی رقیب می گویند که او اخیراً به این نتیجه رسیده بود که افغانان قربانی های زیادی را متحمل شده و در افغانستان خون زیاد ریخته است او از جنگویان طالبان خواسته بود که در افغانستان از خونریزی بیشتر جلوگیری کنند.

نویسنده در ادامه این مقاله می نویسد، مولوی رقیب از طرف طالبان افراطی تهدید شده بود، اما او به فعالیت اش در پروسه صلح دوام می داد و در همین ارتباط به عربستان سعودی ترکیه و دوبی سفرهای داشت.

در ادامه این مقاله آمده است، مولوی رقیب یک هفته قبل جلسهء شورای پشاور طالبان را زمانی مختل کرد که در مورد محل زندگی ملاعمر معلومات خواسته شد.

ملا عمر از سال 2001 به این سو به انظار نرسیده و حتی طالبان متعهد نیز در مورد مرگ و زندگی وی شک دارند.

نویسنده از قول دوستان و نزدیکان مولوی رقیب می نویسد، او به شورای پشاور گفته بود که افغانان عادی و جنگجویان طالب باید بدانند که ملا عمر زنده است و بر او اضاع حاکم است.

به گفتهء نویسنده اگر محل بود و باش ملا عمر معلوم نباشد تحریک طالبان ممکن از هم بپاشد. این سخنان مولوی رقیب رهبران طالبان را خشمگین ساخت.
XS
SM
MD
LG