لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

دلیل: بیماری توبرکلوز سالانه جان 11 هزار افغان را می گیرد


ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان
ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان
وزارت صحت عامه افغانستان می گوید سالانه یازده هزار تن در نتیجهء بیماری توبرکلوز جان های شان را در این کشور از دست می دهند.

وزارت صحت عامه می گوید، افغانستان در ردیف کشور های قرار دارد که بلند ترین میزان واقعات مرض توبرکلوز یا سل در جهان را دارا اند.

ثریا دلیل وزیر صحت عامه به روز سه شنبه در نشستی به مناسبت تجلیل از روز جهانی توبرکلوز در کابل گفت که نظر به تخمین ها، سالانه در افغانستان حدود 60000 تن به مرض توبرکلوز مبتلا می گردند.

خانم دلیل گفت، از این میان 11000 مبتلایان به این مرض جان های شان را از دست می دهند:

« طبق آخرین تخمین سازمان صحی جهان که در سال 2013 انتشار یاقته است سالانه در حدود 60000 افغان به این مرض مبتلا می شود و تعداد انسان های که همه ساله به سبب این مرض جان خود را از دست می دهد حدود 11000 پیش بینی شده است. یکی از چالش های که برنامه ملی توبرکلوز به آن مواجه است واقعات توبرکلوز مقاوم در برابر دوا است.»

خانم دلیل افزود، 60 درصد از واقعات توبرکلوز را که در جریان سال 2013 در مراکز صحی کشور به ثبت رسیده، زنان تشکیل می دهند.

به اساس گزارش سازمان صحی جهان، سالانه 9 میلیون تن در جهان به بیماری توبرکلوز یا سل مصاب می گردند.

توبرکلوز یا سل یک بیماری خطرناک است و عمدتاً ششها را مورد حمله قرار می دهد.

نظر به تحقیق برنامه ملی کنترول توبرکلوز افغانستان، ازدواج در سنین پایین، بیسوادی، فقر و تغذیه نادرست ازعوامل عمده این بیماری محسوب می گردند.

در همین حال داکتر ریچار دپیپرکارن نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان که در این نشست حضور داشت تاکید نمود که برای از بین بردن این مرض تلاش می کنند.

آقای کارن افزود، آنان در نظر دارند تا دوازده میلیون دالر را به هدف مبارزه با مرض توبرکلوز در افغانستان در سه سال آینده به مصرف برسانند:

« سازمان صحی جهان و کشور جاپان یک پروژه را برای تهیه دوا مواد لابراتواری و احیای سیستم دوایی برای سه سال آینده به مصرف 12 میلیون دالر در افغانستان در نظر گرفته است.»

با این همه، آگاهان بدین باور اند تا زمانی كه یك سیستم منظم در چوكات وزارت صحت مبنی بر ارایه خدمات در رابطه به بیماری سل یا توبرکلوز ایجاد نگردد،
واقعات این مرض ادامه خواهد داشت.

اما وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که جهت تداوی بیماری توبرکلوز با همکاری کشور چاپان در ساحه دارالامان کابل شفاخانهء را تاسیس نموده اند که در آن تداوی این مرض به شکل رایگان صورت می گیرد.
XS
SM
MD
LG