لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

ایالات متحدهء امریکا با ایران بطور مستقیم گفتگو خواهد کرد


ویلیام برنز (William Burns) معاون وزیر خارجه امریکا
ویلیام برنز (William Burns) معاون وزیر خارجه امریکا
ایالات متحدهء امریکا با تنظیم دوبارهء اعضای کلیدی، تیم دیپلوماتیک را برای مذاکرات مستقیم با ایران به ژینو می فرستد که مذاکرات مخفی آن ها با ایران روی برنامهء جنجال برانگیز اتمی آن کشور باعث امضای یک توافقنامهء موقت بین تهران و شش قدرت جهان شد.
ایالات متحدهء امریکا آرزومند است که این مذاکرات باعث پیشرفت در زمینهء رسیدن به توافق همه جانبهء نهایی شود.

براساس گزارش آژانس خبری اسوشیتدپرس، سلسلهء از مذاکرات مخفی که در عمان و سایر مناطق شرق میانه بین مقامات ایرانی و امریکایی صورت گرفت، راه را برای امضای این توافقنامه هموار ساخت.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی یک توافقنامهء موقت با ایران امضا شد و تاریخ بیستم جولای سال جاری موعد برای امضای قرارداد همه جانبه و نهایی با ایران تعیین شده است.

مذاکرات تیم دیپلوماتیک مشتمل بر ویلیام برنز (William Burns) معاون وزیر خارجه امریکا، ویندی شرمن (Wendy Sherman) معاون وزیر خارجهء امریکا در امورسیاسی و جک سولیوان (Jake Sullivan) مشاور ارشد جوبایدن معاون رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا در مسایل پالیسی خارجی، برای روز دوشنبه و سه شنبه هفتهء جاری برنامه ریزی شده است. در این مذاکرات هلگا شمید (Helga Schmid) رییس سیاسی اتحادیهء اروپا نیز حضور خواهد داشت.

ویلیام برنز و جک سولیوان در گفتگو های رسمی قدرت های بزرگ جهان با ایران در سال گذشته میلادی سهم داشته، همچنان در برخی گفتگو های مخفی نیز اشتراک داشتند، اما با استفاده از دروازه های عقبی خودرا از ژورنالیست ها و عکاسان مخفی نگهداشته بودند.

آژانس خبری ایرنا گزارش داده است که به تعقیب مذاکرات پلان شده با هیات دیپلوماتیک ایالات متحدهء امریکا، مقامات ایران و روسیه به روز های سه شنبه و چهار شنبه در روم گفتگو خواهند کرد.

آژانس خبری ایرنا از عباس عراقچی یک مذاکره کنندهء ارشد اتمی ایران نقل قول کرده که گفته است، جمهوری اسلامی ایران گفتگوهای جداگانه دوجانبه را با سایر قدرت های بزرگ جهان نیز برنامه ریزی کرده، اما تا هنوز تاریخ این ملاقات ها تعیین نشده است.

ایران تا کید می کند که برنامهء اتمی آن کشور به مقاصد ملکی و به هدف تحقیقات طبی صورت می گیرد، اما اکثریت جهان هراس از آن دارند که تهران برای دستیابی به اسلحهء اتمی تلاش می کند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG