لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

کمک های امریکا به گروه های شورشی سوریه مورد انتقاد قرار گرفت


یک مقام ارشد نظامی شورشیان سوریه می گوید، تدارکات نظامی و عرضه اسلحه از سوی امریکا به شورشیان سوریه می تواند در این کشور، جنگسالارانی را به وجود آورد که در افغانستان و سومالیا موجود اند و هم می تواند متحدین واشنگتن را در حلقه قوماندهء نظامی سوریه در تبعید، خدشه دار کند.

جنرال عبدالله ال بشیر یک کارمند اسبق اردوی سوریه که در سال 2012 از حکومت بریده و رهبری اردوی سوریهء آزاد را در بلندی های جولان به عهده گرفت و سپس در ماه فبروی امسال، به حیث لوی درستیز شورای عالی نظامی شورشیان سوریه مقرر شد، به آژانس خبری رویترز گفته است که واشگتن، با فرستاندن مستقیم اسلحه به گروه های که کنترول آنها مشکل است، به شورای عالی نظامی شورشیان سوریه بی اعتنایی می کند و این شورا را کنار می گذارد.

ال بشیر 56 ساله در جریان مصاحبهء در استانبول گفت گفت، امریکایی ها ارسال اسلحه به شورشیان جبهه شمال و جنوب را رهبری می کنند ولی ما خود خواهان گرفتن مسوولیت رساندن اسلحه به شورشیان هستیم.

جنرال ال بشیر گفت، حمایت مستقیم نظامی از واحد های مختلف شورشیان سوریه میتواند قومندانان این واحدها را به جنگسالارانی مثل افغانستان و سومالیا مبدل سازد که کنترول آنها مشکل است.

ال بشیر افزود، چنین اقدام امریکا می تواند سوریه را به کشوری مثل افغانستان یا سومالیا مبدل سازد.

این بیانات جنرال سوریه یی مشابه بیاناتی است که اخضر ابراهیمی نماینده پیشین ملل متحد برای سوریه، در اخیر هفته ابراز داشته و سوریه را به افغانستان و سومالیا مقایسه کرده گفت، جنگسالاران شاید در هر نقطه حاکم باشند.

وزارت خارجه امریکا در پاسخ به این بیانات جنرال سوریه یی گفته است، کمک های نظامی به شورشیان سوریه به گروهای معتدل و در همکاری با شورای عالی نظامی شورشیان سوریه صورت می گیرد.

تدارکات امریکا به شورشیان سوریه رسماً عبارتند از تدارکات غیر نظامی مثل رادیو ها، لاریها و کمک در امور آموزشی، ولی تعدادی از مقامات امریکایی به آژانس خبری رویترز گفته اند، اسلحه سبک و راکت های ضد تانک هم به شورشیان سوریه داده می شود.
XS
SM
MD
LG