لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

چه کسی مقصر بحران جاری در عراق است؟


قوت گرفتنِ جنگجویانِ اسلامگرا در عراق، تنش های را میان جمهوریخواهان و دیموکرات ها در واشنگتن به میان آورده است.

مقامات کنونی و سابق استدلال می کنند که چه کسی مقصر بحران روان در عراق است.

قانونگذاران ارشد حزب جمهوری خواه، بارک اوباما رییس جمهور امریکا را متهم ساخته و گفته اند که ادارهء اوباما با ناکامی در اتخاذ اقدام قاطعانه در سوریه زمینهء پیشرفت گروه دولت اسلامی عراق و شام را در عراق فراهم کرده است.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی، در صحبت با سی ان ان اوباما را شخص دچار توهم و منفصل توصیف کرده است:

" ریيس جمهور لجوجِ ما فکر می کند که او بهتر از هر کس دیگری می داند. او نیروهای نظامی را از عراق بیرون کرد و این کشور را با امری اجتناب ناپذیری رو به رو ساخت. او باید سیاست های خود را به سرعت تغییر بدهد. اگر چنین کند، هنوز فرصت برای نجات این کشور هست. "

اما ادارهء اوباما گفته است که خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق به این دلیل صورت گرفت که بغداد به نیروهای امریکایی معافیت قضایی نداد.

دیموکرات های ارشد، اما، بار ملامتی را به شانهء جورج دبلیو بوش رییس جمهور سابق امریکا می اندازند و می گویند که با آغاز حمله بر عراق صحنه را برای ناآرامی های امروز فراهم کرده است.

ننسی پلوسی از حزب دیموکرات می گوید: " فکر می کنم که این نشان دهنده سیاست های ناکامِ یازده سال پیش است که ما را به این مسیر کشانده است. "

مقامات دوران بوش در مورد حمله های برق آسای گروه دولت اسلامی عراق و شام تا حد زیادی خاموشی اختیار کرده اند.

این گروه در پی ایجاد خلافت اسلامی در عراق و سوریه است.

اما دوگلاس فیث، معاون سیاستگذاری وزارت دفاع امریکا در میان سال های 2001 و 2005 میلادی به نشریهء سیاسی "پولیتیکو" گفته است که ادارهء اوباما در مورد پیامدهای خروج نظامیان امریکایی از عراق غیر محتاطانه عمل کرده است.

فیث گفته است که بحران روان در عراق که برای مردم عراق، سوریه و منافع ملی امریکا هزینهء گزافی داشته باید برای اوباما یک درس عبرت باشد.
XS
SM
MD
LG