لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

اوباما با اعضای ارشد کانگرس در مورد عراق صحبت کرد


بارک اوباما در ملاقات اش با سناتور هاری رایید رهبر اکثریت و سناتور میچ مک کونل رهبر اقلیت در مجلس سنا، جان بوهینر رییس مجلس نماینده گان و نانسی پیلوسی رهبر اقلیت ها در این مجلس، دیروز بیش از یک ساعت صحبت کرد.

سناتور میچ مک کونل رهبر اقلیت در مجلس سنای امریکا بعد از این ملاقات در صحبتی با خبرنگاران گفت:
" اوباما وانمود کرد که او برای اقدام نظامی در عراق، به اجازه از ما کدام نیاز ندارد. "

ناسی پیلوسی رهبر اقلیت در مجلس نماینده گان امریکا بعد از این ملاقات گفت، اوباما برای اقدام جهت کمک به امنیت عراق نیاز به صلاحیت های بیشتر قانونی ندارد.

اما ناسی پیلوسی نگفت که آنها به طور مشخص روی چه گزینهء صحبت کردند.

همزمان با این گزارش شده است که واشنگتن در پاسخ به تقاضای عراق برای کمک نظامی، حملات نیرو های هوایی یا حملات طیارات بی پیلوت را تحت بررسی دارد. اما اعزام عسکر به عراق را رد کرده است.

جان بوهینر رییس مجلس نماینده گان امریکا مدت کوتاهء قبل از ملاقات با بارک اوباما گفت، او قطعاً مخالف کار با ایران برای کمک به حکومتی رهبری شیعیان در عراق می باشد.

این درحالیست که جان کری وزیر خارجه امریکا گفته است، واشنگتن گفتگو های را با ایران روی این موضوع آغاز کرده است.

واشنگتن می گوید، موضوع عراق در حاشیه جلسه کشور های 5 جمع 1 با ایران در 16م ماه جون در ویانا مورد بحث قرار گرفت.

در این حال وزرای خارجه کشورهای عرب در شهر جده عربستان سعودی باهم ملاقات کردند.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق بعد از این ملاقات به خبرنگاران گفت، بغداد برای شکست روحیه جنگجویان به رهبری گروه بنام دولت اسلامی عراق و شام کمک حملهء هوایی امریکا را تقاضا کرده است.

هوشیار زیباری گفت:
" عراق به طور قطعی در معرض خطر قرار دارد و این کشور نیاز دارد تا کشورهای عرب و جهان برای رفع این خطر در پیشتبانی این کشور قرار گیرند. در حال حاضر خطر احتمال تجزیه این کشور متصور است. اگر خدا ناخواسته چنین اتفاق افتد، این موضوع نسبت به آنچه که در سوریه رخ داده نیز خطرناک تر خواهد بود. "

وزیر خارجه عراق همچنان اقدام نظامی را کافی ندانسته او به ضرورت راه حل سیاسی همه جانبه نیز تاکید کرد.

جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق و شام به حمایت جنگجویان قباییلی سنی ضد حکومت عراق در هفتهء گذشته شهر های موصل و شهر مهم تکریت را تصرف کردند.
XS
SM
MD
LG