لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

اوضاع عراق خطر جنگ منطقوی را افزایش می دهد


دریک انکشاف جدید اوضاع عراق که بیم خطر جنگ منطقه ای را افزایش می دهد، حکومت این کشور امروز تایید کرد که قوای هوایی سوریه مواضع شورشیان سنی مذهب را در داخل عراق بمباران کرده اند. ولی رسانه های دولتی سوریه این خبررا تکذیب کرده اند.

ازسوی دیگر قرار است وزیرخارجۀ امریکا با مقامات چندین کشورشرق میانه امروز دربارۀ بحران عراق درپاریس گفتگو کند.

بی بی سی از نوری المالکی صدراعظم عراق نقل قول کرده است که طیاره های جنگی سوریه روز سه شنبه گذشته مواضع شورشیان دراطراف شهر القایم را بمباران کردند. رسانه های دولتی سوریه این خبررا تکذیب کرده است.

ولی نوری المالکی گفت:

"هرچند این حملات به درخواست بغداد انجام نشده، ولی از هرگونه حملات برمواضع شبه نظامیان گروه دولت اسلامی عراق وشام استقبال می کنیم."

دراین اواخر این گروه شبه نظامی مناطق وسیع درشمال وغرب عراق را به تصرف خود درآورده است. تصویر های ویدیویی که روز چهارشنبه از صحنه برداشته شده است، دها موتر سوختانده شده را دریک سرک نشان می دهد.

ازسوی دیگر قرار است وزیرخارجۀ امریکا جان کری امروز با مقامات اسراییل، عربستان سعودی، اردن و کشورهای دیگر دربارۀ بحران عراق درپاریس گفتگو کند.

حکومت عراق از امریکا خواستار آن شده است که درنبرد در برابر شورشیان با نیروهای عراق کمک هوایی کند.

درنتیجۀ قیام سنی ها علیهء حکومت بغداد که اوایل سال جاری درشهرهای فلوجه و رمادی ولایت انبار آغازشد، شبه نظامیان گروهء دولت اسلامی عراق و شام دراین منطقه جای پای یافتند و از همان وقت جنگ در برابر نیروهای دولتی را درکنار گروهای سنی دیگر و گاهی هم در رقابت با آن ها ادامه داده اند.

XS
SM
MD
LG