لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

رهبر کرد های عراق: از حاکمیت حکومت خود مختار کردستان نمی گذریم


مسعود بارزانی رهبر کرد های عراق
مسعود بارزانی رهبر کرد های عراق

رهبر کرد های عراق می گوید، از حاکمیت حکومت خود مختار کردستان در شهر نفت خیز کرکوک و دیگر شهرها در شمال این کشور نمی گذرد.

مسعود بارزانی گفت، در حال حاضر جنگجویان کردی از این مناطق در برابر شورشیان سنی، دفاع می کنند.

بارزانی که دیروز در یک کنفرانس خبری با ویلیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا در ایربیل مرکز منطقه کردستان صحبت می کرد گفت:

" حالا کرکوک حیثیت خود را بدست آورده است. "

ویلیم هیگ در بخشی از سفرش به عراق به هدف قناعت دادن رهبران سیاسی شیعه، سنی و کرد، جهت رفع اختلاقات شان از شهر ایربیل دیدن می کند.

بریتانیا و ایالات متحدهء امریکا هر دو به ایجاد یک حکومت وحدت ملی در عراق تاکید می کنند که همه شمول باشد و بتواند تهدید های ناشی از تنش های فرقه یی را در عراق از بین ببرد و کشور را از تجزیه نجات دهد.

ضمناً اظهارات بارزانی این نگرانی ها را افزایش میدهد که گویا اکنون برای جلوگیری از تجریه عراق شاید ناوقت باشد.

کرکوک در شمال عراق از اقوام مختلف تشکیل یافته و منطقه مورد نزاع در شمال عراق بوده که کردها سالها است الحاق آن با منطقهء خود مختار کردستان را تقاضا دارند.

اما زمانیکه نیروهای مسلح گروه دولت اسلامی عراق و شام و جنگجویان قبایل سنی در اوایل ماه جون به پیشروی سریع شان را در شمال عراق را آغاز کردند، عساکر اردوی عراق از منطقه فرار نمودند.

با فرار فوری نیرو های حکومت عراق خلا قدرت در اکثر مناطق ولایت کرکوک به میان آمد و این خلا به زودترین فرصت از سوی نیروهای امنیتی کرد بنام پیش مرگه تکمیل شد.

نوری المالکی صدراعظم شیعه مذهب عراق تقاضا برای یک حکومت وسیع را در این کشور رد کرده در بیانیه تیلویزیونی روز چهارشنبه اش تشکیل یک حکومت نجات ملی را علیه قانون اساسی و پروسه سیاسی دانست.

اما او روز پنجشنبه تایید کرد که تدابیر سیاسی در کنار اقدام نظامی برای شکست جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق و شام،لازم و ضروری است.

XS
SM
MD
LG