لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

حکومت اوکرایین آتش بس در شرق آنکشور را تا 72 ساعت دیگر تمدید کرد


قرار بود این آتش بس در 27 جون 10 شب به وقت محل پایان یابد، اما حالا تا 10 شبِ 30 جون ادامه خواهد یافت.

رییس جمهور اوکرایین از طریق ویب سایت اش گفته، که تصمیم تمدید این آتش بس در مطابقت با ضرب الاجل تعین شده توسط رهبران اتحادیهء اروپا برای شورشیان اوکراینی گرفته شده است.

از این شورشیان خواسته شده تا روی ایجاد یک میکانیزم برای نظارت از آتش بس توافق کنند، پوسته های سرحدی را دوباره در کنترول کیف قرار بدهند و گروگانان به شمول چهار ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا را آزاد کنند.

در اوایل، جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکرایین برای رعایت آتش بسِ تمدید شده تمایل نشان دادند.

اما سپس الکساندر بورودَی، رهبر شورشیان در دونیتسک گفت که جدایی طلبان سه پوستهء سرحدی اشغال شده را به کیف تسلیم نخواهند کرد.

رهبران اتحادیهء اروپا اوایل دیروز در بروکسل مرکز بلجیم به روسیه هشدار دادند که اگر تا 30 جون تنش ها در شرق اوکرایین کاهش نیابند، بالایش تحریم های تازه وضع خواهند شد.

این رهبران هشدار دادند که تدابیر تنبیهی در نظر گرفته شده اند و فوراً وضع خواهند شد.

آنها همچنان بخاطر اینکه یک هفته آتش بس اعلام شده توسط رییس جمهور اوکرایین سبب پایان جنگ در این کشور نشد ابراز تاسف کردند.

پیترو پورو شینکو، رییس جمهور اوکرایین اعلام کرده که حکومت اش آتش بس در شرق اوکرایین را برای هفتاد و دو ساعت تمدید خواهد کرد.

پورو شینکو این موضوع را اندکی پس از بازگشت از بروکسل به کیف گفت.

رییس جمهور اوکرایین در جلسهء سران اتحادیهء اروپا در بروکسل یک پیمان همکاری های اقتصادی نزدیک با اتحادیهء اروپا را امضا کرد.

او افزود که اوکرایین بخاطر پیوستن رویایش در مورد اروپا به حقیقت قیمت گزاف پرداخته است.

امضا نشدن پیمان همکاری های نزدیک میان اوکرایین و اتحادیهء اروپا در ماه نومبر منجر به اعتراض ها و برکناری ویکتور یانووکویچ از سمت ریاست جمهوری اوکرایین شد.

XS
SM
MD
LG