لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

امریکا و روسیه: موافقت در مورد برنامه اتمی ایران ممکن است


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا جان کری و وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف دیروز اظهار داشتند که به عقیده آنها رسیدن به یک موافقت نهایی با ایران در مورد برنامه های جنجال بر انگیز اتمی این کشور در تاریخ تعین شده 24 نومبر ممکن می باشد.

وزیر خارجه ایالات متحده جان کری بعد از ملاقات با وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف در پاریس گفت رسیدن به موافقت از احتمال دور نیست هرچند مسایل بسیار دشواری وجود دارند که باید حل شوند:

" من عقیده ندارم که رسیدن به این موافقت نا ممکن است ولی ما بسیار مسایل پیچیده را در پیش داریم که باید حل شوند. من نمی خواهم در این مورد پیشگویی کنم. ما به دوام مذاکرات جدی نیاز داریم که ما آن را انجام خواهیم داد و خواهیم دید کار ما به کجا می رسد. به نظر من فعلاً به ترتیبی که مذاکرات پیش میرود، خود نشان دهنده وضیعت می باشد. "

وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف اظهار داشت رسیدن به موافقت در زمان تعین شده 24 نومبر ممکن است اما این تاریخ یک تاریخ مقدس و تغییر ناپذیر نیست و اگر تا آن زمان به نتیجه نرسیدیم این یک فاجعه نخواهد بود، زیرا مهلت را می توان تمدید کرد.

مقامات ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در روزهای آینده با وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف ملاقات می کنند و امیدوارند که در باره برنامه های اتمی جنجال بر انگیز ایران به موافقه برسند.

کری که قرار است امروز در ویانا پایتخت اتریش با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ملاقات کند گفته است هنوز مسایل دشواری هستند که حل ناشده باقی مانده اند.

او تاکید نمود در حال حاضره تبصره ها و آوازه ها که گویا این مشکلات تا مهلت تعین شده برای امضای این موافقت حل خواهند شد، پیش از وقت می باشد.

به اساس موافقت ابتدایی که در تابستان بین ایران و کشورهای قدرتمند جهان صورت گرفت ایران باید برنامه های اتمی خود را محدود میساخت و در پاسخ آن قدرت های بزرگ تحریم های اقتصادی را که به ایران ضربه شدید وارد کرده است، کاهش می دادند.

کشور های غربی به این باور اند که ایران در سایه برنامه های اتمی خود برای ساختن اسلحه اتمی کوشش می کند ولی جمهوری اسلامی ایران می گوید که برنامه های اتمی آن اهداف ملکی دارند.

XS
SM
MD
LG