لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

اشرف غنی: افغانستان باید به یک کشور صادر کننده مبدل شود


محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

رییس جمهور غنی می گوید، حکومت افغانستان همکار سکتور خصوصی خواهد بود و دروازه های تجارت و سرمایه گذاری در این کشور به روی همه باز اند.

آقای غنی دیروز در ملاقات با تاجران و سرمایه گذاران افغان و چینایی گفت، در افغانستان بین سکتور خصوصی و دولت باید یک قرارداد بر بنیاد اعتماد و تعامل دوامدار ایجاد شود.

رییس جمهور اشرف غنی در روز اخیر سفر چهار روزه اش به چین اظهار نمود که سکتور خصوصی پس از این به مقامات فساد دولتی پول نخواهند داد و این زمینه را اصلاحات در سیستم عدلی و قضایی که قرار است صورت گیرد، مساعد می سازد.

بر اساس گزارش که در صفحه انترنتی ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده، اشرف غنی احمدزی گفته است که بعد از این، به تجارت غیر قانونی در افغانستان اجازه داده نمی شود و اگر کسی دست به این کار بزند، جواز فعالیت از وی گرفته خواهد شد.

گزارش از قول رییس جمهور افغانستان می نویسد که می گوید، افغانستان باید به یک کشور صادر کننده مبدل شود.

رییس جمهور اشرف غنی افزود:

" روابط بین اتاق های تجارت افغانستان و چین در عرصهء تجارت و صنایع برای انکشاف روابط هر دو کشور، خیلی اهمیت دارد."

موضوع همکاری اقتصادی یکی از اهداف مهم سفر رییس جمهور افغانستان را به چین تشکیل می داد. قبل از این لی کیکیانگ صدراعظم چین گفته بود، به کمک کشورش برای انکشاف افغانستان متعهد است:

"چین متعهد است که از اعمار صلح آمیز افغانستان حمایت قاطع کند. این تنها در حرف نه، بلکه در عمل پیاده می شود و این موضوع به افغانستان کمک می کند تا برای انکشاف مستقلانه، ظرفیت های خود را ایجاد کند."

مقامات چینایی می گویند، بر اساس اعلامیهء پیکینگ، در اجلاس دیروز روی آغاز 64 برنامه در عرصه های، تجارت، سرمایه گذاری، تاسیسات عامه، مبارزه با آفات طبیعی و معارف در افغانستان، موافقه صورت گرفته است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت، این برنامه ها زمینه را به افغانستان مساعد می سازد که بدون کمک خارجی رشد و انکشاف کند و صلح در این کشور تامین شود.

رییس جمهور اشرف غنی را در سفر به چین علاوه بر مقامات دولتی یک گروه از تاجران افغان نیز همراهی می کرد.

XS
SM
MD
LG