لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

"رهبران افغانستان و پاکستان بر مبارزه مشترک علیه تروریزم تاکید کردند"


نظیف الله سالارزی سخنگوی رییس جمهور افغانستان
نظیف الله سالارزی سخنگوی رییس جمهور افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می گوید، در سفر رییس جمهور اشرف غنی به پاکستان مقامات دو طرف روی مسایل مختلف به شمول مبارزه مشترک علیه تهدید های موجود در برابر دو کشور تاکید کردند.

نظیف الله سالارزی سخنگوی رییس جمهور به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، استفاده از فرصت ها مساله دیگر بود که از سوی مقامات هر دو کشور روی آن تاکید صورت گرفت:

"در این سفر هر دو طرف آماده گی خود را نشان دادند که از فرصت که ایجاد شده به نفع هر دو کشورهمسایه استفاده صورت بگیرد و درک مشترک میان دو کشور وجودداشت از اینکه تهدید ها و فرصت های که به هر دو کشور متوجه است از فرصت ها استفاده کنند و تهدید های که وجود دارد در برابر آن مبارزه مشترک نمایند."

اما سخنگوی رییس جمهور می گوید این فرصت ها نیاز به اقدامات و زمان طولانی مدت دارد که سنجیده شده باشد.

آقای سالارزی در مورد دستآورد های این سفر در بخش های دیگر جزئیات بیشتر ارایه نکرد.

رییس جمهور افغانستان که در یک سفر رسمی دو روزه عازم پاکستان شده بود به روز شنبه دوباره به کشور برگشت .

گفته می شود اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در جریان سفر دو روزه اش به پاکستان به شمول ممنون حسین رییس جمهور پاکستان با نوازشریف صدراعظم، گروپ دوستی پارلمان افغانستان و پاکستان و رهبران احزاب سیاسی آن کشور گفتگو کرده است.

در این دیدارها مقامات پاکستان به شمول نوازشریف صدراعظم وعده سپرده اند که همکاری شان را به شکل دوام دار با افغانستان ادامه داده و خواهان یک افغانستان با ثبات می باشند.

در این حال برخی از کارشناسان می گویند حکومت ملکی پاکستان توانایی عملی کردن تعهدات با افغانستان را ندارد.

زبیرشفیقی یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

"هرگاه استخبارات و نظامیان پاکستانی بخشی از این بازی باشند به من بسیار مشکل معلوم می شود که تعهدات حکومت ملکی در قسمت آمدن صلح در افغانستان کدام اثری داشته باشد اگر پاکستان می خواهد که در افغانستان صلح برقرار گردد یگانه راه همین است که بسیار به شکل صادقانه زمینه صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را مساعد سازد و خود از تشدید جنگ دست بگیرد."

این در حالیست که نوازشریف صدراعظم پاکستان در ملاقات با رییس جمهور افغانستان در اسلام آباد، حمایت اش را از پروسه صلح به رهبری افغان ها اعلام کرده است.

گفته می شود رییس جمهور افغانستان در سفرش به پاکستان در کنار مسایل سیاسی روی روابط افتصادی و تجاری میان دو کشور نیز با مقامات آن کشور گفتگو کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان تاکید دارد که افغانستان خواهان دوستی صادقانه با پاکستان بوده و می خواهد روابط خوبی سیاسی و تجاری با این کشور داشته باشد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG