لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

"افغانستان در جستجوی طراح قتل عام همراه می شود"


ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان
ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان

تایمز

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "افغانستان در جستجوی طراح قتل عام همراه می شود." به نوشته روزنامه چنین عقیده وجود دارد که رهبر تحریک طالبان پاکستان ملا فضل الله در ولایت کنر افغانستان پنهان می باشد.

به نوشته روزنامه، بعد از حمله بر مکتب در پشاور که 141 نفر در آن کشته شدند، دو مقام بلند رتبه نظامی و امنیتی پاکستان به افغانستان سفر کردند.

روزنامه از قول رییس جمهور افغانستان اشرف غنی نوشته است که می گوید، زمان آن رسیده که افغانستان و پاکستان در جنگ علیه تروریزیم و افراطگرایی صادقانه همراه شوند و در تامین صلح و ثبات در افغانستان و پاکستانافغانستان آماده است به تنهایی گام های جدی بردارد.

روزنامه تایمز می افزاید، حمله اخیر بر مکتب در پشاور مسیر نو حملات افراطگرایان را نشان می دهد که قبلاً تنها اهداف نظامی و پولیس را مورد حمله قرار می دادند و اکنون اهداف آسان تر را تعیین می کنند.

روزنامه تایمز از قول طلعت فاروق کارمند انستیتوت بحران و همکاری امنیتی در پوهنتون بیرمنگهم بریتانیا نوشته است که می گوید، عملیات قوای پاکستان بر علیه افراطگرایان در وزیرستان شمالی دست آورد زیاد داشته است، اما در بخش سیاسی نارسایی زیاد است.

به گفته فاروق حکومت خواسته جدی سیاسی در این راستا نشان نداده است و برای عملی کردن کامل قانون مبارزه با تروریزم پابندی نشان نمی دهد.

تایمز

روزنامه تایمز لندن همچنان از قول رییس جمهور سابق پاکستان پرویز مشرف نوشته است که در صحبت با بی بی سی، شام چهارشنبه به یک خالیگاه دیگر جنگ علیه تروریزم اشاره نموده گفت: مردم پاکستان، امریکا را در جنگ علیه تروریزم یک شریک با اعتماد نمی شمارند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "افغانستان بعد از کنفرانس لندن در کجا قرار دارد؟" که در بخش آن می نویسد: بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی توسط اشرف غنی و عبدالله عبدالله طالبان و متحدین آنها کدام علامتی را نشان ندادند که اسلحه خود را بزمین می گذراند و بر عکس حملات را بیشتر ساختند.

از سوی دیگر تلاش های 13 ساله نظامی تحت رهبری غرب در افغانستان نتوانست صلح پایدار را در این کشور حاکم بسازد.

در اعلامیه و اجندای حکومت افغانستان در کنفرانس لندن چنین واضح شد که افغانستان می خواهد متکی به خود شود و توجه بیشتر را برای بهبود وضع اقتصادی و ثبات محلی و منطقوی جلب نماید.

به نوشته نشریه از سال 2002 تا حال هر دو سال یک کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان ترتیب شده است در برلین، لندن، پاریس، کابل و توکیو که در هر یک بر حمایت اقتصادی افغانستان تاکید شده و اهداف مشخص رشد اقتصادی و اجتماعی مد نظر گرفته شده است.

ولی به نوشته فارن پالیسی، بعد از گذشت سال ها هنوز هم خالیگاه های زیاد مشاهده می شود و این کنفرانس ها نتوانستند زمینه ثبات را در افغانستان فراهم بسازند و حالا با در نظرداشت حالات کنونی افغانستان این سوال مطرح است که کنفرانس لندن تا چه حد می تواند موثر باشد و برای حل این مشکلات مثمر واقع شود؟

XS
SM
MD
LG