لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

"بازی قدرت چین در افغانستان"


فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "بازی قدرت چین در افغانستان" که در بخش آن می نویسد با عقب نشینی امریکا از افغانستان و جنوب آسیا، چین انتظار است که این خالیگاه را پُر کند.

این کشور قدرت های منطقوی را گرد هم آورده، در بخش استخراج معادن و نفت و گاز افغانستان سرمایه گذاری کرده و بر متحد خود در منطقه پاکستان فشار آورده است که طالبان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان راضی بسازد.

حتی نظر به خبرها چین هیئت های طالبان را بخاک خود دعوت کرده تا در راه تامین صلح افغانستان کمک کرده باشد.

به نوشته روزنامه، چین هیچگاه خارج از سرحدات خود چنین یک نقش دیپلوماتیک را به عهده نگرفته است و اگر تلاش های چین در افغانستان پیروز شود، این کشور می تواند نقش مثبتی را در کوریای شمالی هم بازی کند.

اما به نوشته فایننشل تایمز، سوال اینجاست که آیا چین حاضر است چنین نقش دشواری را در یک کشوری بازی کند که در تاریخ معاصر شوروی سابق را شکست داده و ایالات متحده هم در جنگ خود در آن نتیجه دلخواه بدست نیاورده است؟

روزنامه به تلاش های چین، مذاکراتش با مقامات حکومت افغانستان، سرمایه گذاری های آن در این کشور و دعوت طالبان به چین اشاره نموده می نویسد که چین در این کار تمایل نشان داده است.

به نوشته روزنامه، ایالات متحده امریکا نتوانست یک اقتصاد با ثبات را در افغانستان به میراث بگذارد و یا اردوی پاکستان را وادار بسازد که از مخالفین مسلح افغانستان حمایت نکنند. اما برنامه های اقتصادی چین و نیازمندی آن به مواد خام می تواند برای افغانستان و پاکستان یک منبع بزرگ درآمد را ایجاد کند و سبب شود که این کشورها از خشونت و افراطیت دوری کنند.

به نوشته فایننشل تایمز، برای هر یک کشور آسیب پذیر چنین فرصت یکبار در تاریخ میسر می شود، اما اینکه این دو کشور یعنی افغانستان و پاکستان از چنین فرصت به نفع خود درست استفاده خواهند کرد، سوالیست که نمی توان فعلاً پاسخ آن را بدست آورد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان " جنگ هنوز ادامه دارد" که در بخش آن می نویسد: 28 دسمبر سال 2014 بعد از 13 سال ماموریت محاربوی ناتو در افغانستان خاتمه یافت و رییس جمهور اوباما پایان با مسوولیت این جنگ را اعلان کرد.

اما به نوشته نشریه این جنگ از پایان فاصله طولانی دارد و از سال 2001 به اینسو افغان بودن هیچگاه نسبت به امروز خطرناک نبوده است.

نشریه فارن پالیسی می نویسد، میراث جنگ مخصوصاً برای بیجا شده گان این بحران باقی مانده است که شاید تا سال های سال دامنگیر این مردم باشد و آنها دور از خانه های خود در خیمه ها بدون کار و روزگار به زندگی فلاکتبار ادامه بدهند.

نشریه در این ساحه زندگی چندین خانواده و زنانی را که شوهران شان را از دست داده و اکنون با اطفال خرد در سرمای سرد زمستان در خیمه ها زندگی می کنند مثال آورده می نویسد پایان جنگ خاموش شدن تفنگ نیست و جنگ را میتوان زمانی پایان شده خواند که مردم افغانستان از فلاکت های آن رهایی یابند.

XS
SM
MD
LG