لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

ماه می 2014، بلندترین سطح CO2 در دوملیون سال اخیر


در چند دههء اخیر نگرانی ها در مورد تغییر اقلیم جهان بیش از هرزمان دیگر افزایش یافته است. دانشمندان بطور پیهم از گرم شدن اقلیم زمین کرهء زمین خبر می دهند و این نکته موضع بحث های داغ و اجندای ده ها کنفرانس بین المللی بوده و در صدر اجندای چندین اجلاس سازمان ملل متحد قرار هم داشته است.

در مورد اینکه افزایش گازهای گلخانه ای و بطور خاص افزایش گاز کاربن دای اوکساید باعث آن می شود تا گرما در مدار زمین زندانی شده، در نهایت باعث تغییر اقلیم جهان و گرم شدن کره زمین شود، دانشمندان جهان تقریباً اتفاق نظر دارند.

اخیراً ادارهء ملی امور ابحار و اتمسفیر ایالات متحدهء امریکا اعلان کرد که در ماه مارچ سال جاری میلادی سطح گاز کاربن دای اوکساید در اتمسفیر زمین طوریکه در تاریخ ثبت شدهء کره زمین سابقه ندارد، افزایش یافته است.

در ماه مارچ سال جاری تناسب گاز کاربن دای اوکساید در اتمسفیر زمین 400.83 عنصر در یک ملیون بود که در دو ملیون سال گذشتهء عمر کرهء زمین سابقه نداشت و یک افزایش 100 بار سریع تر از پروسهء عادی را نشان می دهد و در تناسب با سال 1980 میلادی 18 بار افزایش یافته است.

پیرتانس (Pieter Tans) دانشمند ارشد گاز های گلخانه ای ادارهء ملی امور ابحار و اتمسفیر ایالات متحدهء امریکا می گوید:
"این مساله خیلی ترسناک و مضطرب کننده است. ترسناک به خاطر آنکه خیلی مشکل است تا پروسهء افزایش گاز کاربن دای اوکساید را آهسته ساخت و مضطرب کننده به خاطر آنکه این افزایش خیلی به سرعت صورت می گیرد و در تناسب با تغییرات آهستهء کرهء زمین به یک انفجار شبیه است."
به گفتهء پیرتانس بخش بیشتر افزایش گاز کاربن دای اوکساید در اتمسفیر زمین، استفاده از ذغال سنگ وسایر مواد سوخت فوسیلی در نیروگاه های انرژی و وسایط نقلیه در نیم کرهء شمالی کرهء زمین دانسته می شود.

در حالیکه دانشمندان جهان در مورد گرم شدن اقلیم کرهء زمین ابراز نگرانی کرده، دلایل و اسناد علمی را پیشکش می کنند و آسترلیا یکی از آن مناطق جهان است که بیشتر از هر جای دیگر از تغییر اقلیم و گرم شدن زمین متاثر به نظر می رسد، موریس نیومن (Maurice Newman) رییس شورای مشورتی تجارتی صدراعظم استرالیا، اجندای سازمان ملل متحد را در مورد تغییر اقلیم جهان، یک "دام برای تمرکز قدرت سیاسی" خوانده است.

بهر حال، در چند دهء اخیر تغییر اقلیم را در افغانستان نیز می توان به چشم سر مشاهده کرد و دیگر از آن برف های قدیم قصه های مادر کلان ها هم خبری نیست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG