لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

چین میزبان نشست در مورد توسعه روابط تجارتی و احیای راه ابریشم


نماینده گان کشورهای منطقه به شمول افغانستان در نشستی که به هدف توسعه روابط تجارتی و احیای راه ابریشم جدید در چین برگزار شده اشتراک کرده اند.

افغانستان و کشور های منطقه کمر بسته اند تا از طریق احیای راه ابریشم جدید داد و ستدد تجارتی شان را افزایش دهند.

به همین هدف نشست سه روزه با اشتراک مقامات بلند پایه کشور های منطقه به شمول افغانستان به میزبانی چین در آن کشور برگزار شده است.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویند که چین طرح بزرگ اقتصادی را جهت راه اندازی یک سیستم تجارتی پیشرفته یا احیای راه ابریشم جدید روی دست گرفته است.

یونس نگاه مشاور روابط عامه این اداره روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که در این نشست نماینده گان کشور های منطقه به شمول افغانستان عمداً روی چگونگی احیای راه ابریشم جدید و ساخت زیربنا ها صحبت خواهند کرد.

آقای نگاه گفت که این نشست از 14 تا 16 ماه جون ادامه خواهد داشت:

"طرح بسیار کلان چین بخاطر راه اندازی یک سیستم تجارتی پیشرفته که بازار آسیای جنوبی و آسیای میانه و منطقه ای ما و شما را یا برنامه راه ابریشم جدید در بر می گیرد. اتاق تجارت و صنایع افغانستان از چین خواستار همکاری در راستای ایجاد راه های آهن و تقویت زیربنا های کشور خواهد شد."

در گذشته راه ابریشم یک راه تجارتی بزرگ بود که معمولاً کاروان ها از آن می گذشت، آگاهان اقتصادی می گویند که این راه می تواند افغانستان را به چین، هند آسیای میانه، ترکیه، آذربایجان و حتا کشور های اروپایی وصل سازد.

رئیس جمهور اشرف غنی در سفر اخیرش به چین خواستار برقراری ارتباط مستقیم از راه دهلیز واخان با آن کشور شد.

خواستیم در ارتباط جزئیات سفر هیئت افغان به کشور چین و بحث در مورد احیای راه تجارتی ابریشم نظر وزارت های خارجه، تجارت و صنایع و فواید عامه را داشته باشیم اما مسوولان این وزارت در رابطه به این موضوع ابراز بی اطلاعی کردند.

پیش از آن مقامات وزارت فواید عامه نیز گفته اند که 44 کیلومتر راه ابریشم با کمک مالی بانک جهانی تحت کار می باشد و قرار است که 108 کیلومتر دیگر آن نیز با کمک این بانک با هزینۀ 36.2 میلیون دالر ساخته شود.

اما این وزارت گفته که ساخت کامل این راه میلیون ها دالر هزینه برخواهد داشت.

در عین حال برخی ازتحلیلگران امور اقتصادی می گویند که رهبران حکومت وحدت ملی باید، با حل اختلافات داخلی کشور و ایجاد فضای اعتماد توجه کشور های منطقه را جلب نمایند و از فرصت دست یافته به سود کشور نفع ببرند.

محمد ابراهیم شمس یکتن از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" کشور های بیرونی و پروژه های بیرونی خود شان باید قضاوت کنند که در داخل افغانستان این اراده موجود است اینها به همچو پروژه ها می توانند که ما را همکاری بکنند تا بتوانیم تقاضای این پروژه ها را که از حکومت افغانستان و مردم افغانستان است. برآورده کنیم."

آقای شمس بدین باور است که ساخت راه ابریشم می تواند افغانستان را به بزرگ ترین شریک اقتصادی جهان مبدل کند.

اما وی تاکید می ورزد که حکومت افغانستان نیاز به دخیل شدن در یک چنین پروژه بزرگ اقتصادی دارد اما مشروط بر اینکه منفعت سهم گیری فعال اش را از ابتدا با کشور های منطقه روشن سازد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG