لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

کی ها مخالف تأمین صلح در افغانستان اند؟


کمتر از یک هفته از نخستین مذاکرات مستقیم میان هیئت حکومت افغانستان و نماینده های طالبان در پاکستان می گذرد. سه شنبه گذشته آنها دور یک میز مذاکره نشستند.

در این گفتگو ها، نماینده های امریکا، پاکستان و چین شرکت داشتند که در سطح گسترده مورد ستایش قرار گرفت.

قصر سفید از این گفتگو ها استقبال کرد و آنرا یک گام برای تامین صلح دانست. سازمان ملل متحد و چین نیز از این مذاکرات ستایش کردند.

طالبان هم در یک اعلامیه از گفتگو ها حمایت کردند. اما در عین حال گفته می شود که در باره مذاکرات میان این گروه اختلاف های وجود دارد.

پس از مذاکرات در مری، طالبان در صفحه انترنتی خود، مطلبی را در مخالفت با این گفتگو ها نشر کردند اما به زودی آنرا برداشتند.

احمد شاه سپر یکی از آگاهان در ولایت قندهار می گوید: در سطح رهبری حکومت افغانستان اختلافی در باره گفتگو های صلح وجود ندارد اما بعضی حلقاتی استند که با صلح خوشحال نیستند.

" به اندازۀ که مردم خوشحال اند و صلح امیدواری شان است، به همین ترتیب در داخل کشور صلح در مقابل خود دشمنانی هم دارد. کسانیکه صلح را به نفع خود نمی دانند، کسانیکه منفعت شان در جنگ است، به هیچ صورت صلح نمی خواهند. این افراد شامل زورمندان، غاصبان زمین، افراد آغشته با فساد، مافیای مواد مخدر و برخی دیگر تلاش می کنند تا در برابر صلح ممانعت ایجاد کنند."

در این میان ابراهیم شینواری یکی دیگر از آگاهان می گوید: برخی گروه ها که در جامعه مدنی و رسانه ها نفوذ بیشتر دارند، با گفتگو های صلح مخالف اند.

" در جامعه مدنی و رسانه ها و مطبوعات، برخی ها برای صلح شرط های دارند. مثلاً صلح به کدام قیمت؟ صلح با حفظ دستاورد ها. یکی گفته بود: آیا صلح به قیمت حقوق زنان و سایر حقوق به دست آید.؟"

شماری از فعالان جامعه مدنی به این باور اند که در چهارده سال گذشته، دستاورد های که در عرصه حقوق زنان و آزادی بیان صورت گرفته، نباید قربانی گفتگو های صلح شود.

اما داکتر شینواری، شرط گذاشتن در مذاکرات صلح را یک نشانۀ از مخالفت با صلح می داند.

حکمت خلیل کرزی معین وزارت خارجه افغانستان که در مذاکرات صلح با نماینده های طالبان در پاکستان حضور داشت، می گوید: ممکن برخی اختلاف ها میان گروه طالبان در باره گفتگو های صلح وجود داشته باشد، اما به گفته وی، این مساله مربوط به آنهاست که روی آن صحبت کنند و به توافق برسند.

احمد شاه سپر آگاه سیاسی در قندهار با اشاره به اختلاف ها میان طالبان می گوید: عناصر میانه رو این گروه از گفتگو های صلح حمایت می کنند. او به این باور است که اگر گفتگو ها در داخل کشور و بدون دست اندازی بیگانه ها راه اندازی شود، احتمال زیاد وجود دارد که شمار زیادی از قوماندانان محلی طالبان و حتی اعضای میانه رو شورای کویته، صلح کنند.

در عین حال گفته می شود که گروه دیگری از افراد طالبان تنها به جنگ باور دارند و فکر می کنند که باید تا اخیر زنده گی شان بجنگند.

پس از مذاکرات سه شنبه گذشته در مری، شورای کویته از این نشست استقبال نکرده و در عین حال آنرا رد هم نکرده است.

احمد شاه سپر می گوید: اگر گفتگو های صلح کامیاب هم شوند، شاید برخی عناصر موجود باشند که به جنگ ادامه دهند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG