لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

تاثیرات تکنالوژی جدید بر روابط اجتماعی افغانها


با آنکه شبکه های اجتماعی و پیشرفت تکنالوژی جدید فاصله میان مردم را اندک ساخته اما این همه روی چگونگی روابط در جامعۀ افغانستان بی تاثیر نبوده است.

در سال های گذشته در روز های عید مردم به هدف بازدید از دوستان و نزدیکان شان به خانه های شان میرفتند تا آنان را از نزدیک بیبیند.

اما دیده میشود که این فرهنگ اندک،اندک در حال تغییر است و جای آن را تامین روابط از طریق استفاده از وسایل عصری گرفته است.

یکی از مادران از عیدهای گذشته چنین قصه می کند:

" در گذشته مردم باهم بسیار صمیمی بودند، در روز های عید مردم لباس نو می پوشیدند وفیشن کرده و بخانه دوستان شان میرفتند، اگر راه دور هم میبود با گادی و یا هم موتر به خانه خویش و قوم خود میرفتیم و در آنجا میله می کردیم، مانند این زمانه نبود، آرامی بودند مردم در قدیم بسیار باهم خوب بودند، اما حالا رسم و رواج گذشته باقی نمانده است. "

به گفتۀ این مادر شور و شوقی که در عید های گذشته در شهر کابل وجود داشت در عصر حاضر دیده نمیشود.

با آنکه امکانات اندک بوده اما مناسبت های مثل عید، بهتر از امروز تجلیل میگردیده است.

این مادر که از گذشته ها قصه می کند میگوید هیچ کسی در پی تخریب دیگری نبود و همه شادمان به کار های شان می پرداختند:

" زمان های قدیم بسیار وقت های خوبی بود،وقتی بود که هیچ کس در پی این نبود که بگوید تو چرا چنین کردی و یا چنان کردی،فقط همه مصروف ساعت تیری و میله بودند. "

اما در عصر حاضر:

بلی، در حال حاضر به شکل گسترده این مساله میان جوانان رواج یافته که در روز های عید از طریق پیام گذاشتن در فیسبوک و یا فرستادن پیام از طریق تیلفون های همراه عید را به دوستان شان تبریکی بگویند.

احمد ولید هجده ساله یکی از همین جوانان است که میگوید در روز اول عید،پیام تبریکی را از طریق مبایل به تمام دوستان اش می فرستد:

" وقتی عید میشود خودم شخصاً کوشش می کنم که پس از ادای نماز عید یک کارت مبایل بخرم و بعد یک مسج زیبای تبریکی عید می نویسم و سپس به تمام شماره های دوستانم که در مبایل ام ثبت است می فرستم و از این طریق عید را برای شان تبریک میگویم. "

اما پرسش اینجا است که چرا مردم تلاش می کنند تا به خانه ها همدیگر نروند و فقط با فرستادن پیام و یا زنگ تیلفون تبریکی عید را محدود بسازند؟

احمد ولید در پاسخ به این سوال می گوید صمیمت ها وجود دارد اما در حال حاضر همه مصروف اند و کمتر وقت پیدا می کنند تا به دیدن دوستان شان بروند:

" به نظر من صمیمت هنوز هم میان دوستان و مردم وجود دارد اما مصروفیت ها زیاد شده اند هر کس به فکر روز گار زنده گی خود است مشکلات زیاد شده و هر شخص تلاش می کند تا از عهده مشکلات خود برآید. "

اما گفته میشود که رفت و آمد به خانه دوستان و ملاقات آنان از نزدیک سبب تحکیم روابط میگردد.

تعدادی از مردم هم به همین نظر هستند که دیدن دوستان از نزدیک تا فرستادن پیام به آنان، تفاوت زیادی دارد.

آنان میگویند زمانی که دوستان باهم از نزدیک ملاقات کرده و درد دل شان را به همدیگر بگویند میتوانند به آرامش روحی دست یابند.

پس بیایید! تا در این عید سعید فطر فرهنگ گذشته را زنده بسازیم و به خانه دوستان خود برویم.

بیایید! تا در کنار فرستادن پیام های تبریکی از طریق مبایل و فیسبوک عید را بهانه قرار داده و نزدیکان ما را از نزدیک ملاقات کنیم.

تا از این طریق بذر عشق و محبت را در دل ها بکاریم و در ایجاد یک جامعه پر از صفا و صمیمیت نقش ایفا کنیم.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG