لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

عبدالله عبدالله: حزب التحریر در افغانستان فعالیت های گسترده دارد


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می گوید با آنکه فعالیت های حزب التحریر از دید نیروهای امنیتی به دور نبوده، اما اقدامات لازم برای جلوگیری از فعالیت های این حزب در کشور صورت نگرفته است.

عبدالله عبدالله در آغاز نشست شورای وزیران امروز دوشنبه در کابل گفت که این حزب که در حقیقت یک شاخۀ از احزاب تروریستی است در افغانستان فعالیت گسترده دارد.

او گفت که این سازمان همواره در میان جوانان فعالیت دارد و آنان را به انجام فعالیت های تروریستی تشویق می کند.

آقای عبدالله گفت:

"در حقیقت این حزب شاخه غیر رسمی یا ملکی احزاب تروریستی است که در محیط اکادمیک و درسطح اجتماع فعالیت می کند و مردم و نسل جوان را به رفتن به سوی فعالیت های تروریستی تشویق می کند و این فعالیت ها به شکل وسیع صورت گرفته است، من فکر می کنم این مسئله از دید فعالیت های امنیتی به دور نبوده، اما تا به حال توجه که باید در مورد منع فعالیت های این حزب یا فعالیت تحت عنوان این حزب، کار و اقدامی صورت نگرفته است."

آقای عبدالله گفت که حزب التحریر یک حزب سیاسی نیست و هیچکس نمی تواند با استفاده از نام حق، آزادی و دیموکراسی برای پیشبرد اهداف تروریستی و برای ایجاد نا امنی ها در کشور استفاده کند.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در حالی از نفوذ گروه های افراطی در ساحات اکادمیک سخن میزند که چند روز قبل ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان ۲۷ محصل پوهنتون ولایت ننگرهار را به اتهام داشتن روابط با شبکه های تروریستی بازداشت کرد.

اما وی در رابطه به چگونگی اقدامات حکومت این کشور برای جلوگیری از فعالیت حزب التحریر اشاره نکرده است.

در همین حال سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه افغانستان به رادیو آزادی گفت که حزب التحریر در این وزارت ثبت نیست و نه درخواستی به این هدف برای آنان ارائه شده است.

این در حالیست که حدود یک و نیم ماه قبل نهاد موسوم به واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان گفت که شواهدی وجود دارندکه برخی از شاگردان مکاتب از سوی گروه های فعال شورشی جذب شده اند و تأکید کرده بود که نهاد های امنیتی افغانستان باید مانع فعالیت افراط گرایی در مکاتب کشور شوند.

در گذشته ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان نیز گفته بود که فعالیت های مخفیانۀ حزب التحریر در افغانستان، تحت نظارت قرار دارد و در صورتی که مقام های بلند رتبه افغانستان هدایت بدهند، ریاست امنیت ملی برای جلوگیری از فعالیت این حزب اقدام می کند.

اما این اولین بار است که یک مقام بلند رتبه حکومت افغانستان در باره فعالیت های وسیع حزب التحریر که یک شاخه تروریستی خوانده می شود، به وضاحت حرف زده است.

درعین حال کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان با توجه به تجارب گذشته از حکومت می خواهد تا هر چه زودتر جلو فعالیت این گونه گروه ها را در کشور بگیرد.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی روی اقدامات عملی در این مورد تأکید کرد.

آقای صالح می گوید:

"هر حزب که برخلاف نظام باشد حکومت مسئولیت دارد تا جلو فعالیت آن را بگیرد، فقط به شعار و گفتن کاری صورت نمی گیرد باید اقدام عملی صورت بگیرد و جلو فعالیت این گونه احزاب گرفته شود، اگر جلو آن گرفته نشود عواقب بسیارخطرناک دارند."

قابل یاد آوریست که این حزب در سال ۱۹۵۳ میلادی از سوی یک روحانی فلسطینی تأسیس شد و گفته می شود که فعالیت هایش را پس از سقوط طالبان در افغانستان آغاز کرده است.

در کنار این همه حزب التحریر افغانستان را یک کشور اشغال شده نامیده و جنگ طالبان در برابر نیروهای بین المللی در این کشور را دفاع عنوان کرده است.

گفتنیست که قبل از این هم گزارش های وجود داشت که گویا شماری از احزاب سیاسی در داخل کشور به گونه آشکار به هدف تأمین منافع کشورهای همسایه کار می کنند.

گزارش - سحرلیوال

XS
SM
MD
LG