لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

"در حمله بر قونسلگری هند در بلخ دست پاکستان بوده است"


پس از آنکه مسئولیت حمله گروهی مسلحانه بر قونسلگری هند در شهر مزارشریف را کسی به عهده نگرفت، برخی از اعضای مشرانو جرگه و شماری از کارشناسان سیاسی دست پاکستان را در این حمله دخیل می دانند.

آنان می گویند که پاکستان تلاش می کندفضای بی اعتمادی میان افغانستان و هند ایجاد کرده و به تلاش های جاری صلح افغانستان آسیب برساند.

نثار حارس یک عضو مشرانو جرگه روز سه شنبه در نشست عمومی این جرگه گفت که حکومت افغانستان باید جلو چنین حملات را بگیرد.

وی گفت:

"این حمله طوری نشان می دهد که مستقیماً در حمله علیه قونسلگری هند در مزارشریف دست پاکستان بوده، زمانیکه پاکستان در داخل مزار حملات انتحاری را انجام می دهد در این قسمت نباید حکومت افغانستان خاموش باشد موضع گیری خود را داشته باشد و در این راستا باید عملاً این مسئله را افشا کند."

چند تن از حمله کننده گان شب دوشنبه هفته جاری بالای قونسلگری هند در شهر مزارشریف حمله گروهی را انجام دادند.

مسئولان محلی بلخ می گویند که این حمله پس از بیست و پنج ساعت درگیری با کشته شدن سه حمله کننده به پایان رسید.

مسئولان صحی در محل می گویند که در این درگیری ۹ تن زخم برداشته که شش تن شان نیروهای امنیتی و سه تن دیگرشان افراد ملکی بوده، اما به اتباع هندی آسیب نرسیده است.

تا حال مسئولیت این حمله را کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است.

اما پیش از این مسئولیت چنین حملات را طالبان مسلح به عهده گرفته اند.

کارشناسان سیاسی می گویند که با توجه به حملات گذشته در این حمله نیز دست پاکستان دخیل است.

مطیع الله خروتی یکی از این کارشناسان می گوید که پاکستان می خواهد با انجام این گونه حملات روابط میان افغانستان و هند را خدشه دار ساخته و روند صلح را با چالش روبرو سازد.

وی گفت:

"این به همه روشن است، هر حمله که در افغانستان صورت می گیرد در آن دست همسایه های افغانستان به خصوص دست استخبارات پاکستان است، بخاطریکه در این چهل سال بخصوص چهارده سال اخیر پاکستان جنگ اعلام ناشده را تعقیب می کند، امروز عملیات های که در افغانستان صورت می گیرد و کسی مسئولیت نمی گیرد در عقب تمام این عملیات ها دست استخبارات پاکستان بخصوص آی اس آی است."

اما وزارت داخله در انجام حمله بر قونسلگری شهر مزارشریف طالبان را متهم کرده و می گوید، اجازه نمی دهند که طالبان به اشاره بیگانه ها به اهداف شان دست پیدا کنند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

"تروریستان کی ها اند، همین طالبان هستند که همه شان تروریست است حمله شان ناکام بود بالای قونسلگری نتوانستند به هدف خود برسند هر حمله شان را ما ناکام می سازیم، اجازه نمی دهیم که به هدف خود برسند."

اما طالبان مسلح تاکنون دراین مورد ابراز نظر نکرده اند.

این بار نخست نیست که بالای یک دفتر دیپلوماتیک هند در افغانستان حمله مسلحانه صورت می گیرد، بلکه قبل از این نیز بر سفارت هند در کابل از سوی افراد مسلح ناشناس حمله مسلحانه صورت گرفته بود که پس از آن هندوستان استخبارات پاکستان را در آن رویداد مقصر دانست.

شهر کابل در چند روز اخیر شاهد حملات انتحاری بود که تلفاتِ را نیز در پی داشت.

کارشناسان سیاسی افغان می گویند که حکومت باید جلو چنین حملات را بگیرد تا روابط دیپلوماتیک این کشور با دیگر کشورها خدشه دار نگردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG