لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

اشرف غنی: آب های ما باید مهار شود و در اختیار ما قرار گیرد


رئیس جمهورغنی می گوید دیگر اجازه نخواهد داد تا کشورهای همسایه از آبهای افغانستان به گونه رایگان بهره ببرند و مهار آب های افغانستان، از اولویت کاری حکومت است.

سال هاست آب های افغانستان بدون حق آبه از سوی کشورهای چون پاکستان و ایران استفاده می شود، اما اکنون حکومت افغانستان تصمیم گرفته است تا این آبها را مهار سازد.

رئیس جمهور غنی تأکید می کند که سال هاست زراعت افغانستان به علت کمبود آب زیان دیده است، اما دیگران از آب های این کشور بهره می برند و به گفته آقای غنی امسال افغانستان در نظر دارد تا این آبها را مهار و از آن برای رشد زراعت کشور استفاده اعظمی کند.

رئیس جمهور غنی که روز شنبه در چهارمین کنفرانس ترویج زراعت سخن می زد، تأکید کرد که بدون رشد زراعت در کشور ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ممکن نیست.

آقای غنی همچنان از ایجاد بیست و یک بند برای ذخیره آب های کشور که امسال کار آن آغاز می شود، نیز سخن می زند.

وی گفت:

"آسایش مردم افغانستان از معادن خواهد بود، اما بدون زراعت ثبات در افغانستان آمده نمی تواند، ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وابسته به زراعت است.

اگر احمق پولی است افغانستان است که آب هایش قرن هاست به گونه رایگان در اختیار دیگران قرار دارد. آب های ما باید مهار شود و در اختیار ما قرار گیرد و امسال شروع بیست و یک بند را می کنیم. توجه و تعهد ما بیشتر روی مهار کردن آبهای کشور است. این کار موجب دو نوع بهره اقتصادی به افغانستان می گردد نخست از آب استفاده اعظمی می کنیم دوم از زیان های سیلاب ها جلوگیری خواهد شد."

به گفته کارشناسان، مقدار آب های افغانستان سالانه به هفتاد و پنج ملیارد متر مکعب می رسد که تنها بیست و پنج تا سی درصد آن در افغانستان در بخش زراعت به مصرف رسیده و هشتاد درصد این آبها بدون استفاده از افغانستان خارج شده و ایران و پاکستان از آن بهره اقتصادی می برند.

کارشناسان می گویند: از دید اقتصادی، این پیمانه استفاده از آب افغانستان بدون حق آبه از سوی کشورهای همسایه، زیان بزرگ و جبران ناپذیر به اقتصاد و زراعت این کشور وارد ساخته است.

اما آیا اقدام برای مهار و یا ذخیره سازی آبهای افغانستان که به گفته رئیس جمهور غنی بیشترین بهره گیری را از آن شماری از کشورهای همسایه می کنند، امسال عملی خواهد بود و این اقدام چه پیمانه حساسیت این کشورها را به همراه خواهد داشت.

عبدالله احمدزی یکی از این کارشناسان می گوید:

" این برنامه ها طویل مدت است و در کوتاه زمان و یا امسال نمی توانیم آب های کشورمان را از ریختن به کشورهای همسایه مهار سازیم و از آن به گونه درست استفاده کنیم.

اگر این برنامه ها عملی گردد در پنج سال آینده افغانستان به یک کشور صادر کننده در منطقه مبدل خواهد شد، اما در قسمت حق آبه باید از یک سیاست روشن کار گرفته شود و روابط خوب با کشورهای همسایه برقرار گردد تا با این کشور ها روی حصول حق آبه به تفاهم برسیم."

رئیس جمهور غنی می گوید، به علت عدم مدیریت آبهای افغانستان، سالانه این کشور در بخش زراعت از دو بعد زیان دیده است، نخست عدم استفاده از آب های موجود اش و دیگر سرازیر شدن سیلاب ها که به علت نبود ذخیره گاه های آب سالانه یک ملیارد دالر به زراعت افغانستان صدمه زده است و هزار ها هکتار زمین افغانستان از این رهگذر، از بین می رود.

با این همه کارشناسان افغان در بخش زراعت می گویند، اگر این اقدام عملی گردد و از استفاده مقدار آب که به کشورهای همسایه سرازیر می شود، حق آبه حاصل گردد، این کشور از قحطی، بیکاری بیرون شده و به یک کشور بزرگ صادراتی در منظقه مبدل خواهد شد.

عبدالله احمدزی یکی از این کارشناسان می گوید: اگر از یک متر مکعب آب افغانستان برای کشورهای همسایه حداقل یک دالر حق آبه در نظر گرفته شود، سالانه این کشور صد میلیون دالر از رهگذر آب به دست خواهد آورد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG