لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

تأثیرات جنگ های اخیر بر پروسه صلح افغانستان


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد برخوردها بین گروه های طالبان و جنگ ها در ولایت هلمند و تأثیر آن بر پروسه صلح افغانستان.

روزنامه به کشته شدن ده ها طالب در جنگ های داخلی این گروه در ولسوالی شیندند ولایت هرات و جنگ های طالبان با قوای حکومتی در ولایت هلمند اشاره نموده می نویسد که این خشونت ها تلاش های صلح افغانستان را پیچیده ساخته است.

روزنامه می افزاید، گروه نو تشکیل شده افغانستان، پاکستان، امریکا و چین طالبان را به مذاکرات صلح دعوت می کند، اما طالبان در جنگ های داخلی و جنگ ها با قوای حکومتی مشغول اند و از اینرو به گفته دیپلومات ها، مذاکرات غیر رسمی که قرار بود آغاز شود، شاید به زودی برگزار نشوند.

روزنامه از قولنماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان فرانس مایکل میلبین می نویسد که گفته است: مذاکرات گام اول کلیدی بسمت صلح می باشد، اما صحبت واقعی قبل از ختم موسم جنگ در تابستان سالجاری ممکن نخواهد بود.

مشاور روابط بین المللی در شورای عالی صلح افغانستان محمد اسماعیل قاسمیار می گوید، اگر امریکا بگوید که در صورت حاضر نشدن طالبان به میز مذاکره جنگ را با شدت علیه آنها ادامه خواهد داد و طالبان این تعهد را باور کنند، بدون شک به میز مذاکره حاضر خواهند شد.

اما به نوشته روزنامه، مقامات دیگر شورای عالی صلح به این نظر اند که اگر طالبان با فشار و زور مجبور شوند که به میز مذاکره حاضر شوند، در آن صورت صلح واقعی و دوامدار در افغانستان حاکم نخواهد شد.

علاوه بر آن، به گفته یک مقام سابق طالبان عبدالحکیم مجاهد و عضو شورای عالی صلح، طالبان اکنون یک نوع احساس استقلال می کنند و دیگر تحت تأثیر کامل پاکستان نیستند و در تلاش های صلح باید این تحولات هم مد نظر گرفته شود.

وار آن ده راکس

نشریه وار آن ده راکس War On The Rocks در شماره اخیر خود می نویسد، اگر پلان صلح افغانستان ناکام شود، پلان بعدی چه می باشد.

به نوشته نشریه، از آغاز عملیات تحت رهبری امریکا در افغانستان در پایان سال 2001 بر علیه تروریزم، درک اهداف واقعی واشنگتن در این جنگ چندان روشن نبود. برای اداره رئیس جمهور اوباما پلان اولی تا سال 2014 این بود که با استفاده از قدرت نظامی ستون فقراط طالبان بشکند و اگر طالبان به شکست کامل رو به رو هم نشوند، یک نوع ثبات در این کشور حاکم گردد تا القاعده دیگر جای پای در افغانستان نداشته باشد.

اما به نوشته نشریه، قوای بین المللی در پایان سال 2014 ختم ماموریت حربی خود را در افغانستان اعلان کردند، ولی جنگ ها هنوز هم در این کشور ادامه دارد و حالا زمان آن رسیده که این سوال ناراحت کننده طرح شود که اگر برنامه صلح موفق نشود، پلان بعدی چیست؟

نشریهوار آن ده راکس می نویسدیک پلان بعدی منطقوی باید برای افغانستان طرح شود چون امریکا کمتر کاری انجام داده می تواند که وضیعت کنونی را در افغانستان بهتر بسازد، از اینرو بدیل سیاسی امریکا برای آشتی ملی در افغانستان یا ناقص است و یا غیر واقعی.

XS
SM
MD
LG